Történeti háttér és gyártás
A VR Class Vr1 egy finn gőzmozdonytípus, amelyet 1913-ban fejlesztettek ki, és a 20. század elején a finn vasút igényeit szolgálta ki. Az elsődleges gyártó a Tampellai Gyár volt, amely Tamperében, Finnországban található. Az Vr1 mozdonyokat kifejezetten a finn államvasutak, a VR (Valtionrautatiet) számára tervezték, hogy a helyi vonatok és teherszállítások igényeinek megfeleljenek. A gyártási időszak alatt összesen 43 darab készült el ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A VR Class Vr1 egy „0-6-0” tengelyelrendezésű gőzmozdony, amely három tengelyből áll. Ez a kialakítás lehetővé tette, hogy stabilan és hatékonyan működjön a különböző pályaszakaszokon. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami megfelelt a korabeli helyi és tehervonati követelményeknek.
A mozdonyok gőzzel működtek, a hajtásukhoz szükséges gőzt speciális kazánok állították elő. A járművek hossza körülbelül 9 méter volt, ami kompakt méretnek számított a korszak mozdonyai között. Az Vr1 mozdonyoknak nem volt külön utastere vagy osztályai, mivel elsődlegesen teher- és iparvasúti szolgálatra rendezkedtek be. A fékrendszerük akkoriban modernnek számító légfékkel volt felszerelve.
Szolgálati történelem
Az Vr1 mozdonyok széles körben használták Finnország vasútvonalain, különösen a helyi tehervonatok és ipari szállítások terén. A szolgálatban töltött idő alatt megbízhatónak bizonyultak, és fontos szerepet játszottak a finn ipari fejlődés támogatásában. Egészen a 1960-as évekig álltak szolgálatban, amikor a modern motoros vonatok kezdték átvenni helyüket a vasúti közlekedésben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyes Vr1 mozdonyok megőrzésre kerültek, hogy emléket állítsanak a finn vasút történetének. A fennmaradt példányok közül néhányat múzeumokban állítottak ki, ahol a látogatók megtekinthetik őket. Az egyik jól megőrzött példány a Finn Vasúti Múzeumban található, mely Hyvinkää városában helyezkedik el. Itt a látogatók közelebbről is megismerhetik ezt a történelmi mozdonytípust.
Érdekességek és kulturális hatás
A VR Class Vr1 mozdonyok beceneve „Kana” volt, ami finnül tyúkot jelent, a jellegzetes külsejük és mozgásuk miatt kapták ezt a nevet. Egyes modellvasúti gyártók is felfedezték ezt a különleges dizájnt, és méretarányos modelleket kínálnak a rajongók számára. A Vr1 mozdonyok jelentős részei a finn vasúti történetnek, és a vasúttörténeti rendezvények gyakori szereplői.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hossz | Kb. 9 méter |
Gyártási év | 1913 |
Példányszám | 43 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google