Történeti háttér és gyártás
A WAGR C class (1880) gőzmozdonyt az 1880-as évek elején tervezték és gyártották, hogy kielégítsék a Nyugat-Ausztráliai Vasút (Western Australian Government Railways – WAGR) igényeit. A mozdonyok gyártásáért a Beyer, Peacock & Company vállalat felelt, amely az Egyesült Királyságban, Manchesterben működött. A gyártás évében, 1881-ben, öt példány készült el ebből a mozdonytípusból.
Technikai jellemzők
A WAGR C class gőzmozdonyok hajtásrendszere a klasszikus gőzerőt alkalmazta. Az ilyen típusú mozdonyok a 19. század végén általánosan elterjedtek, és a gőzkazánjukban termelt gőz hajtotta meg a dugattyúkat, amelyek továbbították a mozgást a hajtott kerekekre. Az ilyen mozdonyok maximális sebessége általában nem haladta meg a 60 km/h-t, de ez elegendő volt a korabeli közlekedési igények kielégítésére. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy két első vezető-, hat hajtó- és nulla futótengellyel rendelkezett.
Szolgálati történelem
A WAGR C class mozdonyok elsődlegesen Nyugat-Ausztráliában szolgáltak, ahol közepes távolságú tehervonatok vontatására használták őket. Szolgálatuk során megbízható teljesítményükről voltak ismertek, és hosszú éveken át üzemeltek anélkül, hogy jelentősebb átalakításokra lett volna szükség. Az 1960-as évek elején az elavulófélben lévő technológia miatt kihasználtságuk csökkent, és végül kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Tudomásunk szerint a WAGR C class mozdonyok közül egy példány maradt fenn, amelyet jelenleg múzeumi célra használnak. Ez a mozdony Ausztráliában, a Perth közelében található Bassendeanben lévő Vasúttörténeti Társaság múzeumában tekinthető meg, és a vasút történelmének egy jelentős fejezetét képviseli.
Érdekességek és kulturális hatás
- A WAGR C class mozdonyok az ausztrál vasútbarátok körében népszerű modellek, különösen a modellvasút-rajongók számára. Számos modellgyártó kínálja különböző méretarányokban ezt a típust.
- Bár nem szerepeltek filmekben, a gőzmozdonyok iránti nosztalgia és vonzalom miatt a vasúti történetek írásában és ábrázolásában gyakran inspirációként szolgálnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1881 |
Gyártó | Beyer, Peacock & Company |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Példányszám | 5 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_C_class_(1880)
Képek
Források: Wikipédia, Google