WAGR S class (1888) gőzmozdony

A WAGR S class (1888) gőzmozdony kiemelkedő példája annak, hogyan formálta át a nyugat-ausztráliai vasútvonalakat a 19. század végén, megbízhatóságával és teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR S osztályú gőzmozdony 1888-ban készült azzal a céllal, hogy kielégítse a Nyugat-ausztráliai Vasút (Western Australian Government Railways – WAGR) növekvő szállítási igényeit. Az ipari forradalom után a vasúti közlekedés gyors fejlődésnek indult, és az egyre bővülő hálózatokhoz nagyobb teljesítményű és hatékonyabb mozdonyokra volt szükség. Ezt a mozdonyt a Dubs and Company gyártotta, amely a kor egyik vezető vasúti járműgyártója volt. Az S osztályú mozdonyokat kifejezetten az ausztrál vasút igényeihez tervezték, és összesen 24 darab készült belőlük a gyártás kezdetétől 1899-ig.

Technikai jellemzők

Az S osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, és a 4-4-0 tengelyelrendezést alkalmazták, ami azt jelenti, hogy négy hajtott kerékpárja és négy vezető kerékpárja volt. Ez a kialakítás különösen alkalmassá tette őket a hosszabb távolságok megtételére és a nehéz vonatok húzására. A mozdonyok képesek voltak akár 75 km/h sebesség elérésére is, ami nagy sebességnek számított az akkori időkben. A gőzmozdonyok hosszúsága körülbelül 15 méter volt, és a szállított szén és víz kapacitásának köszönhetően jelentős hatótávolsággal rendelkeztek.

Szolgálati történelem

A WAGR S osztályú mozdonyok elsősorban személyszállításra használták Nyugat-Ausztrália különböző vonalain. A mozdonyok megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak, és hosszú éveken át szolgáltak a vonalakon. Az 1900-as évek elején azonban a technológia fejlődése és az újabb, hatékonyabb mozdonyok megjelenése miatt az S osztály fokozatosan kiszorult a forgalomból. Az utolsó példányok az 1950-es években lettek kivonva a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyetlen S osztályú mozdony sem maradt meg az utókor számára. Az eredeti példányokat mind selejtezték vagy szétszerelték, így ma már csak a történeti dokumentációk és fotók őrzik emléküket. A múzeumok és a vasúti rajongók közössége számos más típusú gőzmozdonyt megmentett, de az S osztály sajnos nem maradt fenn fizikai formában.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az S osztályú mozdonyok nem maradtak meg tényleges formában, a vasúti történészek és a modellezők körében továbbra is népszerűek. A vasútmodellek piacán több gyártó is készített az S osztályú mozdonyok alapján modelleket, lehetővé téve a hobbisták számára, hogy saját vasúti terepasztalukon újraélesszék ezt az ikonikus típust. Az S osztályú mozdonyok kulturális hatása főként az ausztrál vasút történelmébe való beágyazottságuk és a viktoriánus korszak technológiai előrelépéseinek emlékezete révén érzékelhető.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 75 km/h

Hivatkozások

További információ a WAGR S osztály (1888) gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google