WAGR D class (1884) gőzmozdony

A WAGR D class (1884) gőzmozdony az ausztráliai vasúti történelem egyik ikonikus szereplője, amely a 19. század végén hozzájárult a távoli területek elérhetőségének javításához.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR D class (1884) gőzmozdonyokat Ausztráliában gyártották a West Australian Government Railways (WAGR) számára. Az 1884-ben megkezdett gyártás célja az volt, hogy hatékony és megbízható mozdonyokat biztosítsanak a régió vasúti hálózatának bővüléséhez. A mozdonyokat eredetileg két különböző gyártó, a Dübs and Company és a Beyer, Peacock and Company készítette.

A gyártás során összesen 12 darab készült, amelyeket az ausztrál vasútvonalakon használtak. A megrendelők kifejezetten helyi igények kielégítésére szánták a mozdonyokat, amelyek a nyersanyagok szállításában játszottak kulcsszerepet.

Technikai jellemzők

A WAGR D class (1884) egy gőzmozdony, amelyet főként teherszállításra terveztek. A mozdonyok 2-6-0 konfigurációval rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy két vezető tengely és hat hajtott tengely biztosította a meghajtást. A gőzmozdonyok kazánja jelentős teljesítményt nyújtott, amely lehetővé tette a nagyobb vonatok húzását is.

A maximális sebességet és a hatótávolságot a tervezés során nem maximalizálták, mivel az elsődleges cél a teherhúzó kapacitás növelése volt. A mozdonyok rendelkeztek alapvető fékrendszerrel és vezérléssel, amelyek biztosították a szükséges biztonságot és irányíthatóságot a vasúti forgalomban.

Szolgálati történelem

A WAGR D class mozdonyokat kizárólag Ausztráliában használták, különösen Nyugat-Ausztrália vasútvonalain. A mozdonyok teher- és személyszállításban is részt vettek, azonban a fő hangsúly a teherszállításon volt, amely kulcsfontosságú szerepet játszott az ipari területek összekapcsolásában. Az idő múlásával a mozdonyok technológiai elavulása miatt kivonásra kerültek a forgalomból. A kivonás pontos időpontjai változóak voltak, attól függően, hogy a vasúttársaságok milyen mértékben modernizálták flottájukat.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a WAGR D class (1884) mozdonyokból egyetlen megőrzött példány sem létezik. A mozdonyok végül teljesen eltűntek a nyilvántartásból, mivel nem került sor megmentésükre vagy muzeális kiállításukra.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a WAGR D class mozdonyok közvetlen kulturális hatása nem volt jelentős, a helyi ipar fejlődéséhez való hozzájárulásuk kiemelkedő volt. A mozdonyok nem váltak modellvasúti gyűjtők kedvencévé, de fontos szerepet játszottak a 19. századi ausztrál vasúti közlekedés fejlődésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

WAGR D class (1884) – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google