WAGR D class gőzmozdony

A WAGR D class gőzmozdony a 19. század végén szelte a nyugat-ausztráliai tájakat, megbízható erejével és teljesítményével hozzájárulva a régió vasúti fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR D osztályú gőzmozdony a Western Australian Government Railways (WAGR) részére készült 1912-ben. Az ez idő alatt gyártott mozdonyok célja az volt, hogy kiszolgálják a regionális vasúti hálózat igényeit Nyugat-Ausztráliában. A mozdonyt a brit Beyer, Peacock and Company gyártotta, amely Manchesterben működött.

Összesen 10 darab ilyen típusú gőzmozdony készült, és a WAGR volt az egyetlen megrendelő. Ezeket a mozdonyokat a vasúti árufuvarozás hatékonyabbá tételére tervezték, kifejezetten a nehéz terhek szállítására.

Technikai jellemzők

A WAGR D osztályú mozdonyok a gőzhajtást alkalmazták, amely a kor technológiai színvonalának megfelelően nagy teljesítményt biztosított. A tengelyelrendezésük 2-8-0 volt, amely azt jelenti, hogy a mozdony két vezető tengellyel és nyolc hajtott tengellyel rendelkezett, viszont nem volt kormányzettengelye.

  • Teljesítmény: megközelítőleg 750 lóerő
  • Maximális sebesség: körülbelül 65 km/h
  • Hosszúság: kb. 18 méter
  • Magasság: 4,5 méter

A mozdonyok amerikai stílusú futóművel rendelkeztek, és eredetileg szén tüzelésű kazánnal készültek, de később némelyik a modernizáció során olajtüzelésűvé alakult. A mozdonyok nem rendelkeztek klímaberendezéssel vagy automata ajtókkal, mivel ezek akkoriban még nem voltak elterjedtek.

Szolgálati történelem

Az első világháború idején és azt követően a WAGR D osztályú mozdonyok főként teherszállításra szolgáltak Nyugat-Ausztrália távoli részein. Az 1950-es évek végére azonban a dízelmozdonyok elterjedésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az utolsó ilyen típusú mozdonyt 1971-ben vonták ki a szolgálatból, amikor a technológia teljesen átállt a dízelmeghajtásra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyetlen példány sem maradt fenn a WAGR D osztályú gőzmozdonyok közül, ami a technológia és a vasúti történelem ezen szakaszának egyik jelentős vesztesége. Nincs ismert múzeumi megjelenése, és nosztalgia vonatként sem közlekedik egyetlen darab sem.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR D osztályú mozdonyok a korszakukban a vasút lomha, de megbízható munkalovai voltak, és számos ipari tevékenységhez nyújtottak elengedhetetlen támogatást. Modellvasúti elterjedtségük azonban szinte teljesen hiányzik, valószínűleg azért, mert a típus nem túl ismert a vasútbarátok körében. Azonban a regionális közlekedés történetében jelentős szerepet játszottak Nyugat-Ausztráliában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártás éve 1912
Gyártó Beyer, Peacock and Company
Tengelyelrendezés 2-8-0
Teljesítmény kb. 750 lóerő
Maximális sebesség 65 km/h
Magasság 4,5 méter

Hivatkozások

További információk a WAGR D osztályú gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google