Történeti háttér és gyártás
A WAGR D osztályú gőzmozdony a Western Australian Government Railways (WAGR) részére készült 1912-ben. Az ez idő alatt gyártott mozdonyok célja az volt, hogy kiszolgálják a regionális vasúti hálózat igényeit Nyugat-Ausztráliában. A mozdonyt a brit Beyer, Peacock and Company gyártotta, amely Manchesterben működött.
Összesen 10 darab ilyen típusú gőzmozdony készült, és a WAGR volt az egyetlen megrendelő. Ezeket a mozdonyokat a vasúti árufuvarozás hatékonyabbá tételére tervezték, kifejezetten a nehéz terhek szállítására.
Technikai jellemzők
A WAGR D osztályú mozdonyok a gőzhajtást alkalmazták, amely a kor technológiai színvonalának megfelelően nagy teljesítményt biztosított. A tengelyelrendezésük 2-8-0 volt, amely azt jelenti, hogy a mozdony két vezető tengellyel és nyolc hajtott tengellyel rendelkezett, viszont nem volt kormányzettengelye.
- Teljesítmény: megközelítőleg 750 lóerő
- Maximális sebesség: körülbelül 65 km/h
- Hosszúság: kb. 18 méter
- Magasság: 4,5 méter
A mozdonyok amerikai stílusú futóművel rendelkeztek, és eredetileg szén tüzelésű kazánnal készültek, de később némelyik a modernizáció során olajtüzelésűvé alakult. A mozdonyok nem rendelkeztek klímaberendezéssel vagy automata ajtókkal, mivel ezek akkoriban még nem voltak elterjedtek.
Szolgálati történelem
Az első világháború idején és azt követően a WAGR D osztályú mozdonyok főként teherszállításra szolgáltak Nyugat-Ausztrália távoli részein. Az 1950-es évek végére azonban a dízelmozdonyok elterjedésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az utolsó ilyen típusú mozdonyt 1971-ben vonták ki a szolgálatból, amikor a technológia teljesen átállt a dízelmeghajtásra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyetlen példány sem maradt fenn a WAGR D osztályú gőzmozdonyok közül, ami a technológia és a vasúti történelem ezen szakaszának egyik jelentős vesztesége. Nincs ismert múzeumi megjelenése, és nosztalgia vonatként sem közlekedik egyetlen darab sem.
Érdekességek és kulturális hatás
A WAGR D osztályú mozdonyok a korszakukban a vasút lomha, de megbízható munkalovai voltak, és számos ipari tevékenységhez nyújtottak elengedhetetlen támogatást. Modellvasúti elterjedtségük azonban szinte teljesen hiányzik, valószínűleg azért, mert a típus nem túl ismert a vasútbarátok körében. Azonban a regionális közlekedés történetében jelentős szerepet játszottak Nyugat-Ausztráliában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártás éve | 1912 |
Gyártó | Beyer, Peacock and Company |
Tengelyelrendezés | 2-8-0 |
Teljesítmény | kb. 750 lóerő |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Magasság | 4,5 méter |
Hivatkozások
További információk a WAGR D osztályú gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google