WAGR E class gőzmozdony

A WAGR E class gőzmozdony a nyugat-ausztráliai vasutak történetének fontos szereplője volt, amely a 20. század elején megbízható erőt biztosított a személy- és teherszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR E class gőzmozdonyokat 1903-ban gyártották, elsősorban az ausztráliai Nyugat-Ausztráliai Vasúti (WAGR) igényeinek kielégítésére. Ezek a mozdonyok az öregedő járművek kiváltására készültek, hogy hatékonyabbá tegyék a vasúti szállítást az ausztrál államvasutak számára. A mozdonyok gyártását a Baldwin Locomotive Works, egy neves amerikai gyártó vállalat végezte az Egyesült Államokban. A sorozatban összesen 65 darab készült, melyeket speciálisan a nyugat-ausztráliai viszonyoknak megfelelően terveztek.

Technikai jellemzők

A WAGR E class gőzmozdonyok technikai jellemzőik miatt korszakukban kiemelkedőek voltak. A mozdonyok szén tüzelésű gőzhajtást alkalmaztak, és a Baldwin által kifejlesztett hengeres kialakítású kazánnal rendelkeztek. A tengelyelrendezésük 4-6-0 volt, amely lehetővé tette a kitűnő stabilitást és teljesítményt.

A maximális sebességük elérte a 60 km/h-t, ami akkoriban jelentős előrelépésnek számított. Az E class mozdonyok hossza körülbelül 15 méter volt, míg a teljes tömegük meghaladta a 80 tonnát. Az adott típus nem volt személyszállító, hanem főként teherszállítmányok továbbítására használták, ezért nem rendelkezett utasok számára kialakított férőhelyekkel.

  • Hajtásrendszer: Szén tüzelésű gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0
  • Maximális sebesség: 60 km/h
  • Hossz: Kb. 15 méter
  • Tömeg: Több mint 80 tonna

Szolgálati történelem

A WAGR E class mozdonyok főként Nyugat-Ausztrália területén működtek, ahol jelentős szerepet játszottak a bányák és a kikötők közötti teherszállításban. A mozdonyok megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak a vasutasok körében. Az 1960-as évekig álltak szolgálatban, amikor is a modern dízelmozdonyok kezdtek elterjedni, felváltva a régi gőzmozdonyokat. Ekkor fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon az E class gőzmozdonyokból kevés példány maradt fenn. A legtöbbjüket selejtezték vagy szétbontották, ahogy az újabb technológia átvette a helyüket. Jelenlegi ismereteink szerint nincs belőlük kiállított vagy működőképes példány egyetlen múzeumban sem.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR E class mozdonyok jelentős hatást gyakoroltak az ausztrál vasúti közlekedés fejlődésére, különösen a nyugati régióban. Bár nincs információ arról, hogy megjelentek volna bármilyen híres filmben vagy könyvben, a vasúti rajongók körében mégis nagy tiszteletnek örvendenek a technikai innovációik miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 60 km/h
Gyártási év 1903

Hivatkozások

WAGR E class gőzmozdony – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google