WAGR K class (1891) gőzmozdony

A WAGR K class (1891) gőzmozdony a nyugat-ausztráliai vasúthálózat egyik alapkövévé vált, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával szolgálva a korabeli közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR K osztály 1891-ben készült, és a Western Australian Government Railways (WAGR) számára tervezték. A mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company gyártotta, amely Manchesterben, Angliában található. A K osztályú mozdonyokat a növekvő utas- és teherszállítási igény kielégítésére fejlesztették ki az ausztrál vasúthálózaton belül. Az 1891-es induláskor összesen 24 darab mozdony készült ebből az osztályból.

Technikai jellemzők

A WAGR K osztály gőzmozdonyok jellemzően 2-6-0 tengelyelrendezésűek, amelyet a mozdonyok vontatási képességeinek növelése érdekében alkalmaztak. A gőzüzemű hajtásrendszer volt a mozgatóerő, amely a korabeli technológia csúcspontját képviselte. Bár a pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, ezek a mozdonyok hatékonyan teljesítettek különböző szállítási feladatokban.

Szolgálati történelem

A K osztályú mozdonyokat elsősorban Nyugat-Ausztráliában használták. Egyaránt szolgáltak személy- és tehervonatok vontatására, és fontos szerepet játszottak a régió vasúti forgalmának növelésében. A mozdonyokat az évek során viszonylag hosszú ideig használták, amíg modernizálási vagy selejtezési folyamat alá nem kerültek. A pontos kivonási dátumok és részletek nem állnak rendelkezésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A WAGR K osztályból napjainkban nem maradt fenn üzemképes példány. Azonban néhány mozdony megőrizte helyét múzeumokban, ahol a vasúttörténet iránt érdeklődők megtekinthetik őket. Az elérhető információk alapján nem ismert pontos helyszín és múzeum, ahol kiállították volna a K osztály egy-egy darabját.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR K osztályú mozdonyok különleges helyet foglaltak el az ausztrál vasúti történetben. A korabeli vonatok iránti lelkesedés és a gőzmozdonyok romantikája hozzájárult ahhoz, hogy ezek a mozdonyok népszerűek legyenek a vasútrajongók körében. Modellvasúti verziók is készültek belőlük, amelyek lehetővé teszik az érdeklődők számára, hogy otthonukban is megcsodálják ezeket a történelmi gépeket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google