WAGR K class gőzmozdony

A WAGR K class gőzmozdonyok komoly szerepet játszottak Nyugat-Ausztrália fejlődésében, hiszen a 20. század elején hatékony áruszállítást biztosítottak a régió vasúti hálózatán.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR K osztályú gőzmozdonyokat 1893-ban gyártották az ausztráliai vasutak számára. Ezeket a mozdonyokat a Robert Stephenson and Company, egy neves brit mozdonygyártó vállalat készítette, amely Newcastle-ban működött. A K osztályú mozdonyokat a Nyugat-Ausztráliai Kormányzati Vasút (Western Australian Government Railways, WAGR) megrendelése alapján fejlesztették ki. A gyártás fő oka a vasúti szállítás hatékonyságának növelése volt, valamint a régió vasúthálózatának bővítése. A WAGR több ilyen mozdonyt rendelt meg, hogy a helyi és regionális áruszállítást elősegítsék.

Technikai jellemzők

A WAGR K osztály egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet 2-6-0 tengelyelrendezéssel terveztek. Ez azt jelentette, hogy a mozdonynak két vezetőtengelye és hat hajtott tengelye volt. A mozdonyok a kor technológiájának megfelelően fejlett gőztechnikával készültek, amely lehetővé tette számukra, hogy megbízható és erőteljes teljesítményt nyújtsanak. Ezek a mozdonyok elsősorban tehervonatok vontatására voltak tervezve, de a személyszállításban is alkalmazták őket a kevésbé forgalmas vonalakon. Az ilyen típusú mozdonyok nagy előnye volt a stabilitás és a tartósság, amelyet a masszív szerkezet biztosított.

Szolgálati történelem

A WAGR K osztályú mozdonyok elsősorban Nyugat-Ausztráliában szolgáltak. A mozdonyok leginkább a teherszállító vonatok élén voltak megtalálhatók, de alkalmanként személyszállító járatokat is vezettek. Szolgálatuk során ezek a mozdonyok bizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat. Az 1890-es évek végétől kezdve fokozatosan vonták ki őket a forgalomból, ahogy a technológia fejlődött és újabb típusú mozdonyok váltak elérhetővé. Legtöbbjüket a 20. század közepére selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az információk szerint jelenleg nincs a WAGR K osztályú mozdonyokból megőrzött példány. Az ilyen korú mozdonyoknál nem ritka, hogy működőképesen nem maradnak fent, és csak dokumentumok és fotók őrzik emléküket. A mozdonyok emlékét leginkább vasúti múzeumokban vagy vasúttörténeti kiállításokon lehet megismerni, bár konkrét példány megtekintésére nincsen lehetőség.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR K osztályú mozdonyokat nem csak a vasúti közlekedésben, hanem a modellezésben is megörökítették. Az ilyen jellegű mozdonyok, bár kevéssé ismertek a nagyközönség számára, népszerűek a vasútmodellezők körében. Azonban konkrét modellvasúti gyártó vagy modell nem kapcsolódik közvetlenül ehhez a típushoz. Kulturális hatásuk szűk körre korlátozódik, elsősorban a vasúttörténet iránt érdeklődők között.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google