WAGR M class gőzmozdony

A WAGR M class gőzmozdony az 1900-as évek elején az ausztráliai vasutakon nyújtott megbízható szolgáltatást, ami a vasúti közlekedés fejlődésének fontos mérföldköve volt.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR M osztályú gőzmozdonyokat 1912-ben gyártották, elsősorban az ausztráliai Nyugat-Ausztráliai Vasúttársaság (WAGR) számára. Ezeket a mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company gyártotta Angliában. Az M osztály kifejlesztésének fő célja az volt, hogy kielégítse a növekvő vasúti igényeket Nyugat-Ausztráliában, ahol megbízható és erős mozdonyokra volt szükség.

A mozdonyokat a WAGR különféle vonalain használták, beleértve a Perth városában és annak környékén elhelyezkedő vonalakat. Nemcsak a személy- és áruszállításban vettek részt, hanem a térség ipari fejlődését is támogatták.

Technikai jellemzők

Az M osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amelyek lehetővé tették számukra a nagy teljesítmény elérését. A mozdonyok hossza hozzávetőlegesen 17 méter volt, és több mint 70 tonna súlyúak voltak. A maximális sebességük elérte a 95 km/h-t, ami a korszakban kimagasló értéknek számított.

A tengelyelrendezésük 4-6-2 volt, amely lehetővé tette a stabilitást és a nagy sebességgel történő közlekedést. Az M osztályú mozdonyok képesek voltak akár 421 kN vontatási erő kifejtésére is, amely alkalmassá tette őket a nehéz vonatok kezelésére.

Szolgálati történelem

Az M osztályú mozdonyokat széles körben használták Nyugat-Ausztráliában, ahol mind személy-, mind tehervonatok vontatására alkalmazták őket. A mozdonyok megbízhatósága és teljesítménye miatt hosszú évtizedeken át szolgálatban maradtak. Az utolsó példányokat az 1960-as években vonták ki a szolgálatból, mivel a dízelmozdonyok átvették a szerepüket, köszönhetően a technológia fejlődésének.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Noha az M osztályú mozdonyok szolgálata véget ért, nem sok példányuk maradt fenn. Jelenlegi információk szerint nincs megőrzött, kiállításra szánt darab sem múzeumban, sem egyéb kiállítóhelyen. Ezért az érdeklődők számára komoly kihívást jelent az eredeti mozdonyok megtekintése.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az M osztályú mozdonyok nem rendelkeznek jelentős kulturális hatással, vasútrajongók körében mégis elismert helyet foglalnak el, köszönhetően a korszak technikai újításainak, amelyeket ezek a mozdonyok képviseltek. Modellvasúti kiegészítőként ritkán található meg, de a történelmi vasúti járművek rajongói számára vonzó lehet a gyűjtemények részeként.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_M_class

Képek

Források: Wikipédia, Google