Történeti háttér és gyártás
A WAGR P és Pr osztály gőzmozdonyait 1938-ban fejlesztették ki az ausztráliai Nyugat-Ausztrália Vasúti Társaság (Western Australian Government Railways, WAGR) számára. A mozdonyok célja a megnövekedett személy- és teherszállítási igények kielégítése volt abban az időszakban, amikor a vasúti közlekedés kulcsfontosságú közlekedési eszközként működött. A gőzmozdonyokat többnyire az ausztrál vasúthálózat különböző területein használták, és összesen 21 darabot gyártottak belőlük.
Technikai jellemzők
A WAGR P és Pr osztály gőzmozdonyok gőzüzemű hajtásrendszert alkalmaztak. A mozdony a következő jellemzőkkel rendelkezett:
– Hajtásrendszer: Gőz
– Teljesítmény: A mozdonyok a kor technológiai szintjének megfelelő közepes teljesítményt kínáltak, amely elegendő volt mind a gyorsvonati, mind a teherforgalom számára.
– Tengelyelrendezés: 4-6-2, ami azt jelentette, hogy a mozdony négy vezető, hat hajtó és két futókerékkel rendelkezett.
– Maximális sebesség: Megfeleltek a korszak elvárásainak, gyorsvonati és teherszállítási feladatokat egyaránt elláttak.
– Méretek: A mozdonyok pontos fizikai méreteiről kevesebb adat áll rendelkezésre, de a típusspecifikus jellemzők közé tartozott a nagyobb méretű fűtőfelület és a hosszabb kazánház.
Szolgálati történelem
A WAGR P és Pr osztályú mozdonyokat széles körben alkalmazták Nyugat-Ausztráliában. Ezek a mozdonyok mind személyszállításra, mind teherszállításra szolgáltak, különös tekintettel a távolsági vonalakra, ahol a megbízhatóság és a nagy teljesítmény különösen fontos volt. A mozdonyokat az 1960-as évek végén kezdték kivonni a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok átvették a domináns szerepet a vasúti közlekedésben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A WAGR P és Pr osztály mozdonyai közül néhány példány megőrzésre került és ma múzeumokban található, ahol a látogatók megtekinthetik ezeket az ikonikus gőzmozdonyokat. Az egyik megőrzött példány például a Bassendean Vasúti Múzeumban tekinthető meg Perth közelében.
Érdekességek és kulturális hatás
A WAGR P és Pr osztályú mozdonyok nemcsak a vasúti közlekedés fontos részét képezték, hanem modellvasúti formában is elterjedtek, így a vasútrajongók körében különösen népszerűek voltak. A mozdonyoknak becenevei is kialakultak, ahogyan az gyakran előfordul a vasúti járművek esetében. Ezen mozdonyok története és technológiai jellemzői számos vasúti magazinban és könyvben megjelentek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Gyártási év | 1938 |
Gyártó | Western Australian Government Railways |
Hivatkozások
WAGR P and Pr classes Gőzmozdony a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google