WAGR P and Pr classes gőzmozdony

A WAGR P and Pr classes gőzmozdonyok az ausztrál vasúttörténelem ikonikus járművei, amelyek a 20. század közepén meghatározó szerepet játszottak a személy- és teherszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR P és Pr osztály gőzmozdonyait 1938-ban fejlesztették ki az ausztráliai Nyugat-Ausztrália Vasúti Társaság (Western Australian Government Railways, WAGR) számára. A mozdonyok célja a megnövekedett személy- és teherszállítási igények kielégítése volt abban az időszakban, amikor a vasúti közlekedés kulcsfontosságú közlekedési eszközként működött. A gőzmozdonyokat többnyire az ausztrál vasúthálózat különböző területein használták, és összesen 21 darabot gyártottak belőlük.

Technikai jellemzők

A WAGR P és Pr osztály gőzmozdonyok gőzüzemű hajtásrendszert alkalmaztak. A mozdony a következő jellemzőkkel rendelkezett:

Hajtásrendszer: Gőz
Teljesítmény: A mozdonyok a kor technológiai szintjének megfelelő közepes teljesítményt kínáltak, amely elegendő volt mind a gyorsvonati, mind a teherforgalom számára.
Tengelyelrendezés: 4-6-2, ami azt jelentette, hogy a mozdony négy vezető, hat hajtó és két futókerékkel rendelkezett.
Maximális sebesség: Megfeleltek a korszak elvárásainak, gyorsvonati és teherszállítási feladatokat egyaránt elláttak.
Méretek: A mozdonyok pontos fizikai méreteiről kevesebb adat áll rendelkezésre, de a típusspecifikus jellemzők közé tartozott a nagyobb méretű fűtőfelület és a hosszabb kazánház.

Szolgálati történelem

A WAGR P és Pr osztályú mozdonyokat széles körben alkalmazták Nyugat-Ausztráliában. Ezek a mozdonyok mind személyszállításra, mind teherszállításra szolgáltak, különös tekintettel a távolsági vonalakra, ahol a megbízhatóság és a nagy teljesítmény különösen fontos volt. A mozdonyokat az 1960-as évek végén kezdték kivonni a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok átvették a domináns szerepet a vasúti közlekedésben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A WAGR P és Pr osztály mozdonyai közül néhány példány megőrzésre került és ma múzeumokban található, ahol a látogatók megtekinthetik ezeket az ikonikus gőzmozdonyokat. Az egyik megőrzött példány például a Bassendean Vasúti Múzeumban tekinthető meg Perth közelében.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR P és Pr osztályú mozdonyok nemcsak a vasúti közlekedés fontos részét képezték, hanem modellvasúti formában is elterjedtek, így a vasútrajongók körében különösen népszerűek voltak. A mozdonyoknak becenevei is kialakultak, ahogyan az gyakran előfordul a vasúti járművek esetében. Ezen mozdonyok története és technológiai jellemzői számos vasúti magazinban és könyvben megjelentek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-6-2
Gyártási év 1938
Gyártó Western Australian Government Railways

Hivatkozások

WAGR P and Pr classes Gőzmozdony a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google