Történeti háttér és gyártás
A WAGR R osztályú gőzmozdonyok először 1897-ben jelentek meg az ausztráliai Nyugat-Ausztráliai Vasúttársaság (Western Australian Government Railways, WAGR) flottájában. Ezeket a mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company gyártotta Manchesterben, Angliában. A fő cél az volt, hogy kielégítse a növekvő vasúti szállítási igényeket Nyugat-Ausztráliában a 19. század végén. Az R osztályú mozdonyok összesen 24 példányban készültek, és elsősorban a személy- és teherszállítási feladatokra voltak optimalizálva.
Technikai jellemzők
A WAGR R osztályú gőzmozdonyok jelentős technikai innovációkat képviseltek a maguk idejében. A gőzmeghajtású mozdonyok 2-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy a mozdonyon két kormányzó tengely és nyolc hajtókerék található. Ez a kialakítás kiváló húzóerőt biztosított, különösen nehéz teherszállítási feladatok esetén.
- Tengelyelrendezés: 2-8-0
- Maximális sebesség: körülbelül 64 km/h
- Főként gőzkazánok működtették
- Hossza: megközelítőleg 16 méter
- Futómű: Két kormányzó és nyolc hajtókerék
Szolgálati történelem
A WAGR R osztályú mozdonyokat széles körben használták Nyugat-Ausztráliában különféle szállítási feladatokra, beleértve a hosszú távolságú tehervonatokat és a személyszállító vonatokat is. Az R osztályú mozdonyok a maguk idején hatékony és megbízható járműveknek számítottak. A mozdonyokat az 1950-es évekig, a dízelmozdonyok megjelenéséig használták, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány R osztályú gőzmozdonyt megőriztek történelmi emlékként különböző múzeumokban. Ezek közül az egyik legismertebb a Bassendean-i Vasúti Múzeumban található Nyugat-Ausztráliában, ahol a látogatók megtekinthetik a mozdonyt és megismerkedhetnek annak történetével.
Érdekességek és kulturális hatás
Az R osztályú gőzmozdonyok fontos szerepet játszottak Nyugat-Ausztrália gazdasági fejlődésében, ami kulturálisan is hatással volt a térségre. Az ilyen típusú mozdonyok modellezése is népszerű a vasútmodellezők körében, és számos makett készült belőlük különböző méretarányban. Az R osztályú gőzmozdonyok a vasúti történelem egyik ikonikus képviselőjévé váltak Ausztráliában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
További információ a WAGR R osztályú mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google