WAGR U class (1903) gőzmozdony

A WAGR U class (1903) gőzmozdony az ausztrál vasúttörténet ikonikus szereplője volt, amely megbízhatóságával és hatékonyságával segítette a nyugat-ausztráliai területek fejlődését a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR U osztályú gőzmozdonyokat 1904-ben gyártották a Western Australian Government Railways (WAGR) számára. A mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company, egy Manchesterben, Angliában működő cég készítette. Az osztály létrehozásának fő célja az volt, hogy a vasúti közlekedés hatékonyságát növelje Nyugat-Ausztráliában. A gyártási folyamat során összesen 26 egységet készítettek el ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A WAGR U osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, ami akkoriban a legkorszerűbb és legelterjedtebb technológiának számított. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-6-2 volt, amit „Pacific” elrendezésként is ismernek. Ezek a mozdonyok képesek voltak nagy vonóerőt kifejteni, ami lehetővé tette a nehéz tehervonatok és hosszú személyszállító szerelvények mozgatását. A maximális sebességük körülbelül 95 km/h volt, ami elegendőnek bizonyult a korban elvárt teljesítményekhez.

  • Tengelyelrendezés: 4-6-2
  • Maximális sebesség: 95 km/h
  • Üzemanyag: Szén
  • Hossz: 18,29 méter (közelítőleg)

Szolgálati történelem

A WAGR U osztályú mozdonyok főként Nyugat-Ausztráliában üzemeltek, ahol mind személyszállító, mind tehervonati szolgálatban álltak. Az évek során megbízható teljesítményük miatt kedvelték őket, habár a technológiai fejlődések következtében idővel más típusok váltották le őket. A mozdonyok a második világháború után is szolgálatban maradtak, végül az 1950-es évek közepén kezdték el kivonni őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a WAGR U osztályú mozdonyokból nem maradtak fenn működőképes példányok. Néhány darab azonban megőrzésre került, és különböző múzeumokban állítják ki őket Ausztráliában. Ezek a mozdonyok a vasúttörténet fontos darabjai, és bemutatják a korabeli mérnöki teljesítmények csodáit.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR U osztályú mozdonyok, bár nem váltak széles körben ismertté a filmekben vagy a populáris kultúrában, mégis fontos szerepet játszottak a nyugat-ausztráliai vasúti hálózat fejlődésében. Modellvasúti gyártók alkalmanként készítettek méretarányos verziókat ezekből a mozdonyokból, így a modellezők körében ismertek és kedveltek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 95 km/h
Gyártó Beyer, Peacock and Company
Gyártási év 1904
Üzemanyag Szén

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_U_class_(1903)

Képek

Források: Wikipédia, Google