WAGR U class gőzmozdony

A WAGR U class gőzmozdony az 1940-es években kezdte pályafutását Nyugat-Ausztráliában, ahol megbízhatóságával és teljesítményével hamar a vasúti szállítmányozás egyik alapjává vált.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR U osztályú gőzmozdonyokat 1946-ban fejlesztették ki a Nyugat-Ausztráliai Állami Vasút (WAGR) megrendelésére. A járművek a második világháború utáni vasúti infrastruktúra fejlesztési program részeként készültek, amelynek célja a WAGR járműflottájának modernizálása volt. A gőzmozdonyokat az ausztrál Midland Railway Workshops gyártotta.

Összesen 24 darabot gyártottak ebből az osztályból. A fejlesztés célja a hatékony teher- és személyszállítás elősegítése volt, a növekvő gazdasági igények kielégítésére.

Technikai jellemzők

A WAGR U osztály gőzmozdonya egy 2-8-2 tengelyelrendezéssel készült, amely lehetővé tette a nagyobb stabilitást és teljesítményt. A mozdony hajtásáról egy gőzhajtású rendszer gondoskodott, amelyet szén tüzelésével működtettek. A mozdony maximális sebessége elérte a 95 km/h-t, ami a korszakában jelentős teljesítménynek számított.

A jármű méretei tekintélyesek voltak: a teljes hossz körülbelül 18 méter, míg a tengelytáv 4,5 méter. A mozdonynak nem volt kialakított utastere, mivel elsősorban áruszállításra használták. A fékrendszer mechanikus, kézi vezérlésű volt.

Szolgálati történelem

A WAGR U osztály széles körben használták Nyugat-Ausztráliában, főleg teher- és vegyes vonatok továbbítására. A mozdonyokat főként a farmok és bányák közötti szállítási útvonalakon alkalmazták, ahol megbízható teljesítményt nyújtottak. Az 1960-as évek végéig szolgáltak, amikor a dízelmozdonyok elterjedése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány példányt megőriztek múzeumi célokra, közülük is a legjelentősebb a Western Australian Rail Transport Museum-ban található. Ezek a mozdonyok fontos részét képezik a helyi vasúti történeti kiállításnak, ahol az érdeklődők megismerhetik a gőzmozdonyok működését és történetét.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR U osztály nemcsak a vasútbarátok körében népszerű, hanem modellvasúti verziókban is elérhető, különböző méretarányokban. Gyakran használták Ausztrália vasúti történetéről szóló dokumentumfilmekben és kiállításokon is. Köznyelvi beceneve nem alakult ki, de a rajongók körében nagy tiszteletnek örvend.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 95 km/h
Hossz 18 m
Tengelytáv 4,5 m

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google