Történeti háttér és gyártás
A WAGR U osztályú gőzmozdonyokat 1946-ban fejlesztették ki a Nyugat-Ausztráliai Állami Vasút (WAGR) megrendelésére. A járművek a második világháború utáni vasúti infrastruktúra fejlesztési program részeként készültek, amelynek célja a WAGR járműflottájának modernizálása volt. A gőzmozdonyokat az ausztrál Midland Railway Workshops gyártotta.
Összesen 24 darabot gyártottak ebből az osztályból. A fejlesztés célja a hatékony teher- és személyszállítás elősegítése volt, a növekvő gazdasági igények kielégítésére.
Technikai jellemzők
A WAGR U osztály gőzmozdonya egy 2-8-2 tengelyelrendezéssel készült, amely lehetővé tette a nagyobb stabilitást és teljesítményt. A mozdony hajtásáról egy gőzhajtású rendszer gondoskodott, amelyet szén tüzelésével működtettek. A mozdony maximális sebessége elérte a 95 km/h-t, ami a korszakában jelentős teljesítménynek számított.
A jármű méretei tekintélyesek voltak: a teljes hossz körülbelül 18 méter, míg a tengelytáv 4,5 méter. A mozdonynak nem volt kialakított utastere, mivel elsősorban áruszállításra használták. A fékrendszer mechanikus, kézi vezérlésű volt.
Szolgálati történelem
A WAGR U osztály széles körben használták Nyugat-Ausztráliában, főleg teher- és vegyes vonatok továbbítására. A mozdonyokat főként a farmok és bányák közötti szállítási útvonalakon alkalmazták, ahol megbízható teljesítményt nyújtottak. Az 1960-as évek végéig szolgáltak, amikor a dízelmozdonyok elterjedése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány példányt megőriztek múzeumi célokra, közülük is a legjelentősebb a Western Australian Rail Transport Museum-ban található. Ezek a mozdonyok fontos részét képezik a helyi vasúti történeti kiállításnak, ahol az érdeklődők megismerhetik a gőzmozdonyok működését és történetét.
Érdekességek és kulturális hatás
A WAGR U osztály nemcsak a vasútbarátok körében népszerű, hanem modellvasúti verziókban is elérhető, különböző méretarányokban. Gyakran használták Ausztrália vasúti történetéről szóló dokumentumfilmekben és kiállításokon is. Köznyelvi beceneve nem alakult ki, de a rajongók körében nagy tiszteletnek örvend.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 2-8-2 |
Maximális sebesség | 95 km/h |
Hossz | 18 m |
Tengelytáv | 4,5 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google