Történeti háttér és gyártás
A Welshpool and Llanfair Light Railway No.1 „The Earl” és No.2 „Countess” gőzmozdony két történelmi jelentőségű vasúti jármű, amelyeket a 20. század elején készítettek.
Mindkét gőzmozdonyt 1902-ben gyártotta a Beyer, Peacock & Company, egy híres angol mozdonygyártó cég. Az építésük célja az volt, hogy a Welshpool and Llanfair Light Railway (W&LLR) vonalán szolgáljanak, amely egy szűk nyomtávú vasútvonal volt Walesben. A vasútvonalat a helyi közösségek kiszolgálására, valamint az áruszállítás megkönnyítésére tervezték.
Technikai jellemzők
Mindkét mozdony gőzhajtású, ami a korszak jellegzetes technológiája volt. A gőzmozdonyok jellemzője, hogy a kazánban keletkező gőz hajtja a dugattyúkat, amelyek a kerekek mozgatását teszik lehetővé.
Főbb műszaki jellemzők:
– Hajtásrendszer: Gőz
– Tengelyelrendezés: 0-6-0
– Maximális sebesség: Általában nem haladta meg a 30 km/h-t
– Méretek: A pontos méretek nem mindig érhetők el, de általában kisebb méretűek voltak, hogy megfeleljenek a szűk nyomtáv követelményeinek
– Férőhely: Főleg áruszállításra és kisebb személyszállítási feladatokra használták
Szolgálati történelem
A „The Earl” és „Countess” gőzmozdonyok szolgálati idejük során főként a Welshpool and Llanfair Light Railway vonalán közlekedtek. Ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak a helyi gazdaságban, mivel árut és utasokat szállítottak a walesi vidékeken.
A mozdonyok a 20. század közepéig aktívan részt vettek a közlekedésben, majd a vasútvonal bezárása után, az 1950-es években kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére mindkét mozdony fennmaradt az utókor számára. A „The Earl” és „Countess” a Welshpool and Llanfair Light Railway örökségvasútnál találhatóak meg, ahol sétavonatként üzemelnek. Ezek a mozdonyok a walesi turizmus fontos részét képezik, hiszen nosztalgikus élményt nyújtanak az oda látogatóknak.
Érdekességek és kulturális hatás
A „The Earl” és „Countess” nemcsak a vasútrajongók körében lettek népszerűek, hanem a modellvasút-készítők körében is elismertek. Több modellgyártó készített róluk méretarányos másolatokat, amelyekkel a vasútbarátok otthoni sínpályáikon is élvezhetik a régi idők hangulatát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1902 |
Gyártó | Beyer, Peacock & Company |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 30 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google