Western Pacific 805-A dízelmozdony

A Western Pacific 805-A dízelmozdony a 20. század közepén vált ikonikus résztvevőjévé az amerikai vasúti történetnek, amikor jelentős szerepet kapott a kontinens nyugati részének összekapcsolásában.

Western Pacific 805-A dízelmozdony

Történeti háttér és gyártás

A Western Pacific 805-A egy ikonikus dízelmozdony, melyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. A mozdony 1950-ben készült, a kor elvárásainak megfelelően, amikor a dízelmozdonyok erősen kezdtek teret hódítani a gőzmozdonyok felett. Az EMD a Chicago, Illinois közelében található La Grange gyárában építette meg ezt a modellt. A Western Pacific Railroad rendelte meg, mely vasúttársaság Kaliforniában és az Egyesült Államok nyugati részén működött. A mozdony az EMD FP7 modell része volt, amelyet kifejezetten személyszállításra terveztek, és különösen a híres „California Zephyr” vonalon használták, amely Chicagótól egészen San Franciscóig közlekedett.

Technikai jellemzők

A Western Pacific 805-A egy dízel-elektromos mozdony, amely az EMD által kifejlesztett technológiát használja. A mozdony teljesítménye körülbelül 1500 lóerő (1,1 MW), ami akkoriban erőteljesnek számított. A tengelyelrendezése A1A-A1A, azaz középső tengelyei nem hajtottak. Maximális sebessége elérte a 105 km/h-t, ami megfelelt a személyszállító szolgáltatások igényeinek. A mozdony hossza körülbelül 16,5 méter volt, és a személyzet számára kialakított kabin kényelmes körülményeket biztosított. Az 805-A korszerű vezérléssel és fékrendszerrel rendelkezett, ami nagyobb biztonságot és hatékonyságot nyújtott.

Szolgálati történelem

Az 805-A mozdony főként a Western Pacific Railroad vonalain szolgált, ahol személyszállító vonatokat vontatott. Az „California Zephyr” expresszvonat részeként a mozdony fontos szerepet játszott a vasúttársaság legismertebb szolgáltatásában. A mozdonyt a dízelkorszak csúcsán használták, és több évtizeden keresztül szolgált, mielőtt kivonták volna a forgalomból. Az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején a mozdonyokat fokozatosan modernebb típusok váltották fel, és végül nyugdíjazták őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az Western Pacific 805-A mára történelmi jelentőségű vasúti járművé vált, és megőrzésre került. Jelenleg a Kaliforniai Vasúti Múzeumban található, ahol a látogatók megtekinthetik, és betekintést nyerhetnek a vasúti történelem ezen jelentős időszakába. A mozdonyt nosztalgiavonatokban is használják, lehetőséget adva az érdeklődőknek, hogy újraéljék a múlt század közepének vasúti utazási élményét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Western Pacific 805-A nemcsak a vasúti történelem részévé vált, hanem számos modellvasúti gyártó is méretarányos változatokat készített róla, így a hobbi rajongók körében is népszerű. A mozdony az amerikai vasúti kultúra fontos részévé vált, gyakran szerepel kiállításokon és történelmi megemlékezéseken.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1500 lóerő (1,1 MW)
Tengelyelrendezés A1A-A1A
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 16,5 méter

Hivatkozások

A Western Pacific 805-A Wikipédia-oldala

Képek

Források: Wikipédia, Google