Western Pacific 805-A dízelmozdony
Történeti háttér és gyártás
A Western Pacific 805-A egy ikonikus dízelmozdony, melyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. A mozdony 1950-ben készült, a kor elvárásainak megfelelően, amikor a dízelmozdonyok erősen kezdtek teret hódítani a gőzmozdonyok felett. Az EMD a Chicago, Illinois közelében található La Grange gyárában építette meg ezt a modellt. A Western Pacific Railroad rendelte meg, mely vasúttársaság Kaliforniában és az Egyesült Államok nyugati részén működött. A mozdony az EMD FP7 modell része volt, amelyet kifejezetten személyszállításra terveztek, és különösen a híres „California Zephyr” vonalon használták, amely Chicagótól egészen San Franciscóig közlekedett.
Technikai jellemzők
A Western Pacific 805-A egy dízel-elektromos mozdony, amely az EMD által kifejlesztett technológiát használja. A mozdony teljesítménye körülbelül 1500 lóerő (1,1 MW), ami akkoriban erőteljesnek számított. A tengelyelrendezése A1A-A1A, azaz középső tengelyei nem hajtottak. Maximális sebessége elérte a 105 km/h-t, ami megfelelt a személyszállító szolgáltatások igényeinek. A mozdony hossza körülbelül 16,5 méter volt, és a személyzet számára kialakított kabin kényelmes körülményeket biztosított. Az 805-A korszerű vezérléssel és fékrendszerrel rendelkezett, ami nagyobb biztonságot és hatékonyságot nyújtott.
Szolgálati történelem
Az 805-A mozdony főként a Western Pacific Railroad vonalain szolgált, ahol személyszállító vonatokat vontatott. Az „California Zephyr” expresszvonat részeként a mozdony fontos szerepet játszott a vasúttársaság legismertebb szolgáltatásában. A mozdonyt a dízelkorszak csúcsán használták, és több évtizeden keresztül szolgált, mielőtt kivonták volna a forgalomból. Az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején a mozdonyokat fokozatosan modernebb típusok váltották fel, és végül nyugdíjazták őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az Western Pacific 805-A mára történelmi jelentőségű vasúti járművé vált, és megőrzésre került. Jelenleg a Kaliforniai Vasúti Múzeumban található, ahol a látogatók megtekinthetik, és betekintést nyerhetnek a vasúti történelem ezen jelentős időszakába. A mozdonyt nosztalgiavonatokban is használják, lehetőséget adva az érdeklődőknek, hogy újraéljék a múlt század közepének vasúti utazási élményét.
Érdekességek és kulturális hatás
A Western Pacific 805-A nemcsak a vasúti történelem részévé vált, hanem számos modellvasúti gyártó is méretarányos változatokat készített róla, így a hobbi rajongók körében is népszerű. A mozdony az amerikai vasúti kultúra fontos részévé vált, gyakran szerepel kiállításokon és történelmi megemlékezéseken.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1500 lóerő (1,1 MW) |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 16,5 méter |
Hivatkozások
A Western Pacific 805-A Wikipédia-oldala
Képek
Források: Wikipédia, Google