Történeti háttér és gyártás
A Württemberg T 5 gőzmozdony a Németország déli részén található Württembergi Királyság számára készült, 1910-ben. Az igény a vasúti hálózat bővítésére és a hatékonyabb közlekedés biztosítására vonatkozott. A mozdonyt a Maschinenfabrik Esslingen gyártotta, amely akkoriban a dél-németországi vasútgépészet egyik központja volt. Az 1910-es indulás után több példány készült, amelyeket főként a Württembergi Staats-Eisenbahnen (államvasút) vett igénybe.
Technikai jellemzők
A Württemberg T 5 gőzmozdony egy teljesen gőzhajtású jármű volt, a korra jellemző technológiai megoldásokkal. A tengelyelrendezése 2-6-2T volt, ami azt jelenti, hogy két vezető, hat hajtott és két futó kerékpárral rendelkezett. Ez a kialakítás lehetővé tette a stabilitást és a magas üzemeltetési sebességet. A mozdony maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt. A T 5 16 tonna szént és 7.8 köbméter vizet tudott szállítani, ami jelentős hatótávolságot biztosított számára.
Szolgálati történelem
A Württemberg T 5 mozdonyokat elsősorban személyszállító vonatok húzására használták, az elővárosi és távolsági közlekedésben. A szolgálat során megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak. A mozdonyok egy része túlélte a II. világháborút, és még a háború utáni években is használatban voltak, de az 1950-es években fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy a dízel és elektromos hajtások előretörtek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Württemberg T 5 gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg teljesen, bár néhány alkatrésze különböző múzeumokban található. Azonban a rajongók és a vasúttörténeti társaságok továbbra is keresik a lehetőségét annak, hogy egyes darabokat rekonstruáljanak vagy a típust újraépítsék a nosztalgia kedvéért.
Érdekességek és kulturális hatás
A Württemberg T 5 gőzmozdony jelentős szerepet játszott a német vasúti közlekedés fejlődésében. Bár nem került be a popkultúrába filmek vagy könyvek útján, a vasúti modellezők között népszerű témává vált. Több modellgyártó is készített méretarányos verziókat ebből a mozdonyból, ami lehetőséget adott a rajongók számára, hogy újra élvezhessék a klasszikus gőzmozdonyok látványát a saját vasútmodell-gyűjteményükben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-2T |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Szénkapacitás | 16 tonna |
Vízkészlet | 7.8 köbméter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google