Württemberg C gőzmozdony

A Württemberg C gőzmozdony a 20. század eleji német vasúti mérnöki munka remeke, amely kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával gazdagította a régi idők vasúti közlekedését.

Történeti háttér és gyártás

A Württemberg C gőzmozdony egy kiemelkedő példa a német mozdonygyártás hagyományaira. Az első Württemberg C mozdonyt 1909-ben gyártották a K. W. St. E. számára, amely a Királyi Württemberg Államvasutak (Königlich Württembergischen Staats-Eisenbahnen) rövidítése. A mozdonyokat a Maschinenfabrik Esslingen fejlesztette ki, hogy megfeleljen a növekvő utasforgalmi igényeknek és a nagyobb sebességű vonatok vontatásához szükséges teljesítményigényeknek.

Technikai jellemzők

A Württemberg C gőzmozdonyok a század eleji technológiai fejlődést tükrözik, és kiváló példái a gőzhajtású technológiának. A mozdony tengelyelrendezése 2’C vagy Pacific, amely a nagyobb stabilitás és sebesség érdekében három kapcsolt tengelyt tartalmaz. A gőzmozdony maximális sebessége körülbelül 110 km/h, ami akkoriban kimagasló teljesítménynek számított.

  • Tengelyelrendezés: 2’C
  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Teljesítmény: Kiváló vonóerő a hosszabb, nehezebb vonatok számára

Szolgálati történelem

A Württemberg C mozdonyokat kezdetben a Királyi Württemberg Államvasutak használta távolsági és gyorsvonatok vontatására. A mozdonyok kiváló szolgálatot tettek a délnémet vasúti hálózatban, különösen a dombos és kanyargós szakaszokon, ahol a nagy teljesítmény előnyös volt. Szolgálatukat egészen a villamosítás előrehaladtáig folytatták, majd az 1950-es évek végén fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg egy Württemberg C mozdony van megőrizve, amely a Stuttgart-i Német Közlekedési Múzeumban található. Ez a jármű fontos emlék a régió vasúti történetéből, és gyakran szerepel nosztalgiaeseményeken és kiállításokon.

Érdekességek és kulturális hatás

A Württemberg C mozdony különleges jelentőséggel bír a vasúti rajongók körében. Gyakran készülnek róla méretarányos modellvasút változatok, különösen Németországban, ahol a vasúti modellezés népszerű hobbi. A mozdony elegáns vonalvezetése és teljesítménye miatt ikonikus státuszt élvez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 110 km/h
Tengelyelrendezés 2’C

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Württemberg_C

Képek

Források: Wikipédia, Google