ZSSK Class 350 elektromos mozdony

A ZSSK Class 350 elektromos mozdony a szlovák vasúti hálózat büszkesége, amely elegáns kialakításával és megbízhatóságával évek óta szolgálja az utasok kényelmét.

Történeti háttér és gyártás

A ZSSK Class 350 elektromos mozdonyok 1973-ban kezdték meg gyártásukat, és a ČKD vállalat készítette őket Csehszlovákiában. Az igény a mozdonyok kifejlesztésére abból fakadt, hogy szükség volt egy erős és megbízható elektromos mozdonyra, amely képes volt nagysebességű személyszállításra is. Czechoslovak State Railways (ČSD) volt a fő megrendelő, és a sorozat összesen 20 darabból áll. A mozdonyok kifejlesztésére a nemzetközi expressz vonatok növekvő igénye miatt volt szükség.

Technikai jellemzők

A ZSSK Class 350 egy elektromos mozdony, amelyet a nagysebességű vonatok vontatására terveztek. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, amely azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik, két egymástól független, forgóvázra szerelve. Maximális sebessége 160 km/h, ami lehetővé teszi a gyors és hatékony személyszállítást. A mozdony hossza körülbelül 16,8 méter, és egyedi kialakításának köszönhetően mindkét irányba képes közlekedni.

  • Teljesítmény: körülbelül 4000 kW
  • Futómű: Bo’Bo’
  • Fékrendszer: légfékrendszer
  • Vezérlés: elektromos

Szolgálati történelem

A ZSSK Class 350 mozdonyokat elsősorban Csehszlovákiában használták, később Szlovákiában és Csehországban is szolgáltak, a nemzetközi expressz vonatok vontatásában. A mozdonyok kiemelten megbízhatóak voltak, és hosszú szolgálati idejük alatt több modernizáción is átestek, hogy a legmodernebb követelményeknek is megfeleljenek. A mozdonyok továbbra is aktívan közlekednek, bár néhány példány már kiállításra került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg az egyik ZSSK Class 350-es mozdony a szlovákiai Železničné múzeumban található. Ez a kiállított példány lehetővé teszi az érdeklődők számára, hogy közelebbről megismerkedjenek a mozdony műszaki részleteivel és történetével.

Érdekességek és kulturális hatás

A ZSSK Class 350 mozdonyokat „Gorilla” becenéven ismerik, amely a robusztus megjelenéséből és megbízhatóságából fakad. A mozdonyok gyakoriak modellvasúti körökben, és több modellgyártó is készítette méretarányos változatait. Az ilyen modellek népszerűek a vasútmodellezők körében, különösen a közép-európai vasútmodell-kiállításokon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1973
Maximális sebesség 160 km/h
Teljesítmény 4000 kW
Hossz 16,8 méter
Tengelyelrendezés Bo’Bo’

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/ZSSK_Class_350

Képek

Források: Wikipédia, Google