Történeti háttér és gyártás
A ZSSK Class 757 dízelmozdonyt a szlovák vasút (Železničná spoločnosť Slovensko – ZSSK) számára fejlesztették ki. A mozdonyokat a ŽOS Zvolen gyártotta, és 2010-ben kezdték meg a gyártást. A fejlesztés célja a meglévő mozdonyflotta modernizálása és a hatékonyság növelése volt. A Class 757 a korábbi 750-es és 754-es sorozatú dízelmozdonyok továbbfejlesztett változata. A ZSSK elsődleges megrendelője volt a típusnak, ezek a mozdonyok a szlovák vasúthálózaton közlekednek. A mozdonyok főként az elővárosi és a távolsági forgalomban vesznek részt.
Technikai jellemzők
A ZSSK Class 757 dízelmozdony modern dízel-elektromos hajtással rendelkezik. A hajtásrendszer teljesítménye lehetővé teszi, hogy a mozdony akár 140 km/h sebességgel is közlekedjen. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két-két hajtótengellyel rendelkezik. Az utazási kényelemről légkondicionáló rendszer gondoskodik. A vezérlési rendszer modern és automatizált, amely lehetővé teszi a hatékony energiafelhasználást és az optimális teljesítményt. Az üzemanyag-hatékonyságot tovább növeli a regeneratív fékezési rendszer.
Szolgálati történelem
A ZSSK Class 757 mozdonyok főként Szlovákia területén üzemelnek, és a szlovák államvasutak szolgálatában állnak. Az elővárosi és távolsági személyvonatok vontatására közlekednek. A mozdonyokat megbízhatóságuk és hatékonyságuk miatt kedvelik. A folyamatos karbantartás és modernizáció révén a mozdonyok hosszú távon is szolgálatban maradnak. Eddig nincs jelentős baleseti történetük vagy hírhedt műszaki problémáik.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A ZSSK Class 757 mozdonyok még aktív szolgálatban állnak, így egyelőre nem szerepelnek múzeumok vagy nosztalgiavonatok kínálatában. A típus viszonylag fiatalnak számít, és még nem érte el azt a kort, hogy múzeumi darabként legyen kiállítva.
Érdekességek és kulturális hatás
- A ZSSK Class 757 mozdonyok modern megjelenésükkel és megbízhatóságukkal a szlovák vasúthálózat ikonikus járművei közé tartoznak.
- Bár modellek formájában még nem terjedtek el széles körben, a vasúti rajongók körében népszerűek lehetnek majd a jövőben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 2000–napjaink – Automatizálás |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |