Történeti háttér és gyártás
A GWR 7800 Class 7822 Foxcote Manor gőzmozdony a brit Great Western Railway (GWR) gyártmánya, amelyet 1950-ben készítettek el. A Manor osztályú mozdonyokat a GWR 1938 és 1950 között fejlesztette ki, hogy könnyebb alternatívát biztosítsanak a korábbi Heavy Freight osztályú mozdonyok számára. A Foxcote Manor megalkotásának célja az volt, hogy a kisebb vonalakon is hatékonyan működjön, ahol a pályaterhelés alacsonyabb volt. Összesen 30 darabot gyártottak ebből az osztályból, főként brit belföldi használatra.
Technikai jellemzők
A GWR 7800 Class 7822 Foxcote Manor gőzmeghajtású volt, amely egy hagyományos hajtásrendszert alkalmazott. A mozdony 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely azt jelentette, hogy elöl négy vezetőkerék, hátul pedig hat hajtókerék helyezkedett el. Maximális sebessége körülbelül 100 km/h (kb. 62 mph) volt, bár leginkább kisebb sebességekre optimalizálták a könnyű személyvonatok vontatására. A mozdony teljesítménye megközelítette a 1600 lóerőt.
Szolgálati történelem
A GWR 7800 Class 7822 Foxcote Manor főként Nagy-Britanniában, a GWR vonalain működött, személyszállító és könnyű tehervonatok előfogatolásában. Szolgálati ideje alatt megbízható teljesítményt nyújtott, s ennek köszönhetően népszerű volt a vasúti alkalmazottak körében. A mozdonyt az 1960-as évek közepén vonták ki a forgalomból a dízel- és villamos vontatás terjedése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Foxcote Manor egyike azon kevés gőzmozdonyoknak, amelyek megmenekültek a selejtezéstől, és ma is megtekinthetők. Jelenleg a Llangollen Railway-nél található meg, ahol nosztalgia vonatok előfogatolására használják. A mozdony rendszeresen részt vesz különféle vasúti eseményeken és bemutatókon.
Érdekességek és kulturális hatás
- A Foxcote Manor nemcsak a vasúttörténet részese, hanem a vasútmodellezők körében is népszerű téma.
- Több modellgyártó is készített méretarányos verziót a széria mozdonyairól, amelyek különböző skálákban elérhetők.
- A mozdony neve, „Manor,” utal az angol vidéki birtokok atmoszférájára, ami romantikus vonzerőt kölcsönöz neki.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Teljesítmény | 1600 LE |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google