British Rail Class 15 dízelmozdony

A British Rail Class 15 dízelmozdony az 1950-es évek végén vált ismertté, és fontos szerepet játszott az Egyesült Királyság vasúti hálózatának modernizálásában.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 15 egy dízel-elektromos mozdonytípus, amelyet az 1950-es évek végén fejlesztettek ki az Egyesült Királyság vasúti hálózatának villamosításának elősegítése érdekében. A mozdonyokat a British Thompson-Houston és a Yorkshire Engine Company konzorcium gyártotta 1957 és 1961 között. Az összesen 44 darabot gyártottak, amelyek a korábbi gőzmozdonyok kiváltására szolgáltak. A British Railways, az Egyesült Királyság államvasútja, volt a megrendelő.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 15 dízel-elektromos hajtású mozdony, melyet 800 lóerős (600 kW) Crossley HST V8 dízelmotor hajtott. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két hajtott tengely található. Maximális sebessége körülbelül 60 mérföld/óra (97 km/h) volt. A mozdony teljes hossza körülbelül 13,11 méter (43 láb), és egyetlen vezetőfülkével rendelkezett.

Szolgálati történelem

A British Rail Class 15 mozdonyokat főként teherfuvarozásra használták a keleti régiókban, ahol nagy szükség volt a teherforgalom hatékony kiszolgálására. Azonban a mozdonyok megbízhatósági problémákkal küszködtek, különösen a Crossley motorok esetében, ami hozzájárult a korai kivonásukhoz. Az 1960-as évek végére más dízel típusokkal helyettesítették őket, és végül 1971-ig mindet kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A közlekedési eszközök közül nem sok élte túl a selejtezést, de a D8233 jelű mozdony megőrzésre került, és ma a Bury-i East Lancashire Railway-en található az Egyesült Királyságban. Ez a példány jelenleg felújítás alatt áll, és a rajongók remélik, hogy egyszer újból működőképes állapotba kerül.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a British Rail Class 15 mozdonyok nem kaptak jelentős kulturális figyelmet, a brit vasúti történelem rajongói körében mégis érdeklődésre tartanak számot. Modellvasúti formában is léteznek, különböző skálákban kaphatók, így a vasúti modellezők körében népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 800 lóerő (600 kW)
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Maximális sebesség 97 km/h
Hossz 13,11 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_15