British Rail Class 31 dízelmozdony

A British Rail Class 31 dízelmozdony a brit vasutak egyik meghatározó szereplője volt az 1950-es évektől kezdve, amikor modernizációs hulláma új korszakot hozott a vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 31 dízelmozdonyok gyártását az 1950-es évek végén kezdték meg a brit vasúti közlekedés modernizálásának részeként. A mozdonyokat az English Electric vállalat tervezte és gyártotta, hogy teljesítse a British Rail közepes teljesítményű dízelmozdonyok iránti igényét. A gyártás 1957-ben kezdődött el és az 1964-es év végéig tartott. Összesen 263 egységet állítottak elő, amelyek az Egyesült Királyság különböző vasúttársaságainál álltak szolgálatba.

  • Gyártó: English Electric
  • Gyártási időszak: 1957-1964
  • Példányszám: 263 mozdony
  • Eredeti megrendelő: British Rail

Technikai jellemzők

A British Rail Class 31 mozdonyok dízel-elektromos hajtással rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy egy dízelmotor termelte az elektromos áramot, amely aztán a mozdony villanymotorjait hajtotta. A Class 31 mozdonyok maximális teljesítménye 1,360 lóerő volt, következésképp képesek voltak akár 128 km/h sebesség elérésére is. Tengelyelrendezésük a kerekek B-B konfigurációját követte, ami azt jelentette, hogy mindkét forgóvázon két-két tengellyel rendelkeztek.

  • Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
  • Maximális sebesség: 128 km/h
  • Teljesítmény: 1,360 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B-B

Szolgálati történelem

A Class 31 mozdonyokat kezdetben az Egyesült Királyság különböző vasúti vonalain használták, beleértve a fővonalakat is, ahol mind teher- mind személyszállító vonatok vontatására alkalmazták őket. Az évtizedek során a mozdonyok különféle feladatokat láttak el, beleértve a vegyes szolgálatot is. Az 1980-as években kezdődtek a modernizációs munkálatok, hogy növeljék a mozdonyok megbízhatóságát és teljesítményét. A Class 31 mozdonyok fokozatosan kerültek kivonásra az 1990-es évek végétől, noha néhány példány még továbbra is aktív szolgálatban maradt különböző kisebb vasúttársaságoknál vagy speciális feladatokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több Class 31 mozdonyt megőriztek különféle vasúti múzeumokban és nosztalgiavasutakon az Egyesült Királyságban. Ezek a példányok gyakran részt vesznek különféle vasúti rendezvényeken, ahol a közönség közelebbről is megismerkedhet ezzel a fontos történelmi járművel. Az ilyen események keretében a mozdonyokat időnként még működés közben is bemutatják, ami különleges élményt nyújt a látogatóknak.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 31 mozdonyok az idők során több becenevet is kaptak, amelyek közül a legismertebbek a „Skinhead” és a „Toffee Apple” elnevezések. A mozdonyok modellezése is népszerű volt a vasútmodellezők körében, különböző változataikat több gyártó is készítette különféle méretarányban. A Class 31 mozdonyok gyakran felbukkannak történelmi beszámolókban és vasútbarát klubok eseményein.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_31