Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 28, más néven „Metrovick Co-Bo”, egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az angol Metropolitan-Vickers készített. A gyártás 1958-ban kezdődött, az ipari forradalom utáni időszak technikai újításainak részeként. A mozdonyok főként az Egyesült Királyságban működtek, ahol a British Railways üzemeltette őket.
A Class 28-asok fejlesztése az 1950-es évek elején kezdődött, amikor a British Railways célja az volt, hogy új, modern dízelmozdonyokat vezessen be a meglévő gőzmozdonyok helyettesítésére. Összesen 20 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A Class 28 egy dízel-elektromos mozdony, amely hajtásrendszere dízelmotorral működött. Az erőátviteli rendszerét egyedi Co-Bo tengelyelrendezés jellemezte, amely öt tengelyből állt, hármat az egyik forgóvázon, kettőt a másikon.
- Teljesítmény: körülbelül 1,200 lóerő
- Maximális sebesség: 75 mérföld/óra (kb. 121 km/h)
- Hossz: körülbelül 16 méter
- Magasság: 3,81 méter
- Fékrendszer: légfék
- Vezérlés: elektromos vezérlőrendszer
Szolgálati történelem
A British Rail Class 28 mozdonyokat elsősorban teher- és személyvonatok vontatására használták az Egyesült Királyság északi és nyugati régióiban. A mozdonyok a kezdeti időkben jól teljesítettek, de a műszaki problémák, különösen a megbízhatóság terén, hamar megmutatkoztak.
Végül a mozdonyokat az 1960-as évek közepén vonták ki a forgalomból. A Class 28 híres volt különleges tengelyelrendezéséről, amely miatt nehézkes volt a karbantartása, és ezek a problémák hozzájárultak a korai kivonásukhoz.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egy példány maradt meg a British Rail Class 28-as mozdonyból, amelyet a Keleti Lancashire Vasúti Múzeumban őriznek. Ez az egyetlen fennmaradt darab nem működőképes állapotban van, de a múzeum látogatói megtekinthetik.
Érdekességek és kulturális hatás
A British Rail Class 28, „Metrovick Co-Bo” néven vált híressé a rajongók körében, elsősorban a különleges tengelyelrendezése miatt. Modellvasúti formában is kiadásra került, többek között a híres UK modellvasúti gyártók által. Ennek ellenére nem volt széles körben elterjedt, mivel a valóságban rövid ideig üzemelt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |