British Rail Class 50 dízelmozdony

A British Rail Class 50 dízelmozdony a 60-as évek végén robbant be a brit vasúthálózatra, híressé vált megbízhatóságáról és erőteljes teljesítményéről, így jelentős szerepet játszott az intercity vonatok újjáélesztésében a nyugati vonalakon.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 50 dízelmozdonyokat az 1960-as évek végén fejlesztették ki, hogy kielégítsék a nyugat-angliai vonalak növekvő teljesítményigényét. A mozdonyokat a brit vasúti hálózat villamosítás előtti korszerűsítésének részeként, kifejezetten a London és Bristol közötti fővonalon való szolgálatára szánták.

A gyártást 1967-ben kezdte meg az English Electric a Vulcan Foundry üzemében. A British Railways összesen 50 darabot rendelt meg, amelyek 1967 és 1968 között készültek el. A mozdonyok fő célja az volt, hogy leváltsák a régebbi, kevésbé hatékony dízelmozdonyokat, és biztosítsák a szükséges vonóerőt a nehezebb szerelvények számára.

Technikai jellemzők

A Class 50 mozdonyok dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkeznek, amely egy erős dieselmotorral generál elektromos áramot a mozdony hajtására.

  • Teljesítmény: A mozdonyok 2700 lóerős teljesítménnyel rendelkeznek.
  • Tengelyelrendezés: Co-Co, ami hat tengelyt jelent, mindegyik hajtva.
  • Maximális sebesség: Elérheti a 160 km/h sebességet.
  • Méretek: A mozdonyok hossza körülbelül 18,5 méter.
  • Fékrendszer: A Class 50 mozdonyok légfékekkel vannak felszerelve, ami hatékonyabb fékezést biztosít.

Szolgálati történelem

A British Rail Class 50 mozdonyok kezdetben a Western Region of British Railways területén szolgáltak, különösen a London Paddington és Birmingham, valamint a Bristol és Penzance közötti vonalakon. A korai években a mozdonyok megbízhatósága kihívást jelentett, számos műszaki hiba miatt, de a későbbi modernizációk során ezek a problémák jelentősen csökkentek.

A 1970-es évek közepétől kezdődően a Class 50 mozdonyokat fokozatosan lecserélték a villamosított vonalakon, és az 1980-as évek végére a legtöbbet kivonták a forgalomból. Az utolsó hivatalos szolgálatban álló mozdonyokat 1994-ben vonták ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több Class 50 mozdony is megőrzésre került magánvasutakon és múzeumokban az Egyesült Királyságban. Számos példányt helyreállítottak működőképes állapotba, és alkalomadtán nosztalgiavonatok élén vett részt. Ezek az események népszerűek a vasútbarátok és a nagyközönség körében egyaránt.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 50 mozdonyok köznyelvi beceneve „Hoover” volt, ami a dízelmotor jellegzetes szívóhangjára utal. Ezek a mozdonyok a brit vasúti kultúra részévé váltak, és számos modellvasúti gyártó készített méretarányos verziókat róluk különböző méretarányokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2700 lóerő
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 160 km/h
Hossz 18,5 méter
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_50

Képek

Források: Wikipédia, Google