U30B (GE) dízelmozdony

Az U30B (GE) dízelmozdony az 1960-as években vált népszerűvé az USA vasúthálózatán, a megbízhatóságával és teljesítményével új mércét állított fel a teherszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A GE U30B dízelmozdonyt a General Electric (GE) gyártotta, első példányai 1966-ban jelentek meg. A mozdony a GE Universal sorozatának része volt, amelyet kifejezetten az észak-amerikai vasúttársaságok számára fejlesztettek ki, hogy kielégítsék a megnövekedett teherszállítási igényeket. A U30B az előző U28B modell átdolgozott változata, amely magasabb teljesítményt és jobb hatékonyságot kínált.

A mozdony gyártását a GE erőteljes dízelmotoros technológiájával szándékozták kihasználni, amely egyesítette a modern mérnöki megoldásokat és a nagy teljesítményt. A modell főként az Egyesült Államokban volt népszerű, ahol számos vasúttársaság, például a Burlington Northern és a Conrail, rendszeres használatba vette.

A gyártási időszak alatt összesen 296 darabot készítettek ebből a típusból, mindegyiket az Egyesült Államokban, a GE erőművében gyártották.

Technikai jellemzők

A GE U30B dízelmozdony műszaki újításai közé tartozott a dízel-elektromos hajtás, amely lehetővé tette a nagyobb hatékonyságot és megbízhatóságot. A mozdony hatalmas, 3000 lóerős teljesítménnyel bírt, és B-B tengelyelrendezéssel készült, ami négy tengelyes konfigurációt jelentett. Ez a kialakítás optimális stabilitást és vonóerőt biztosított.

A mozdony maximális sebessége megközelítőleg 112 km/h volt. Méreteit tekintve a mozdony körülbelül 18,5 méter hosszú volt. A U30B technikai kialakítása lehetővé tette, hogy szélsőséges körülmények között is üzemképes maradjon, melyet a korszerű vezérlőrendszere is támogatott.

Szolgálati történelem

A GE U30B dízelmozdony szolgálati ideje alatt elsősorban észak-amerikai teherszállítási vonalakon működött. A mozdonyok robusztus kialakításuknak köszönhetően évtizedeken át képesek voltak megbízhatóan üzemelni. Bár elsősorban egyesült államokbeli vasutak használták, néhány példány később más országokba is eljutott.

A gépek többségét a 1980-as és 1990-es években fokozatosan kivonták a szolgálatból, helyüket modernebb mozdonyok vették át, amelyek jobb üzemanyag-hatékonysággal és karbantarthatósággal bírtak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a GE U30B mozdonyok többségét leselejtezték, néhány példányt megőriztek múzeumokban vagy nosztalgiavonatokhoz. Ezek a fennmaradt darabok lehetőséget nyújtanak a vasútbarátok számára, hogy megcsodálhassák ezeket a klasszikus mozdonyokat, ám a pontos helyszínekről nem állnak rendelkezésre részletes információk.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U30B mozdony a vasúti közlekedés rajongói körében is népszerű, gyakran szerepel modellvasúti gyűjteményekben. Több vasúti modelleket gyártó cég is készített kicsinyített másolatot, amelyek különböző méretarányokban elérhetők.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 18,5 méter

Hivatkozások

GE U30B a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google