Történeti háttér és gyártás
A GWR 1661 Class gőzmozdonyt a Great Western Railway (GWR) brit vasúttársaság készítette, válaszul az egyre növekvő szállítási igényekre a 19. század végén. A sorozatot William Dean tervezte, aki a GWR főmérnöke volt abban az időszakban. Az első példány 1886-ban készült el.
A 1661 Class mozdonyokat azért fejlesztették ki, hogy kielégítsék a nehéz tehervonatok vontatásának igényét. Összesen 70 darabot gyártottak, és az első példányok a GWR Swindon-i műhelyében készültek. A mozdonyok gyártása 1886-tól 1899-ig tartott.
Technikai jellemzők
A GWR 1661 Class gőzmozdonyok a 0-6-0 tengelyelrendezést követték, ami azt jelenti, hogy minden tengelyük hajtott volt, de vezető- vagy futótengelyük nem volt. Ez a kialakítás kifejezetten a tehervonatok számára volt ideális, mivel nagy vonóerőt biztosított.
- Teljesítmény: A mozdonyok 2 hengeres, belső égésű gőzgépekkel működtek.
- Hajtásrendszer: Gőzzel hajtották.
- Tengelytáv: Pontos adatok nincsenek.
- Maximális sebesség: Néhány esetben a 60 km/h-t is elérhette.
Szolgálati történelem
A GWR 1661 Class mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták Nagy-Britanniában. A mozdonyok nagy kapacitásuk és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak a GWR hálózatán belül. A mozdonyok 20. század közepéig szolgálatban maradtak, és végül az 1930-as és 1940-es években kezdték kivonni őket a forgalomból a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon a GWR 1661 Class mozdonyok közül egy sem maradt fenn megőrzött állapotban. Az összes példányt selejtezték vagy újrahasznosították a forgalomból történő kivonás után, így ma már csak történelmi jelentőségükre emlékezhetünk.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 1661 Class mozdonyok jelentős hatással voltak a brit vasúti közlekedés fejlődésére, bár a köznyelvben nem váltak különösebben híressé. Modellvasúti elterjedtségük nem volt jelentős, ezért a rajongói kultúrában inkább a GWR más típusai kaptak nagyobb figyelmet.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |