Történeti háttér és gyártás
A Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) Class 2 gőzmozdonyainak fejlesztése 1888-ban kezdődött. Az Aspinall által tervezett mozdonyok célja az volt, hogy erőteljes és megbízható vontatási megoldást nyújtsanak a gyorsvonatok számára a L&YR vonalain. Az Aspinall Class 2 mozdonyokat a Horwich Works gyártotta, amely az akkori idők egyik jelentős vasútgépészeti üzeme volt. A Lancashire and Yorkshire Railway volt a fő megrendelő, hiszen a mozdonyok az ő hálózatukon láttak el szolgálatot.
Technikai jellemzők
Az L&YR Class 2 gőzmozdonyok technikailag fejlett és nagy teljesítményű gépek voltak abban az időben. A hajtásrendszerük gőzzel működött, amelyet szén égetésével állítottak elő. A mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy hat hajtott kerékpár volt elől és nem rendelkeztek vezetőkerékkel vagy futókerékkel. Ez a kialakítás különösen alkalmassá tette őket a nehéz tehervonatok vontatására is.
- Teljesítmény: Erős vontatási képesség, amely lehetővé tette nehéz vonatok mozgatását.
- Maximális sebesség: Körülbelül 80 km/h, ami a korabeli viszonyok között kiemelkedő volt.
- Tengelytáv: Pontosan nem ismert, de a 0-6-0 elrendezés kompakt szerkezetet biztosított.
Szolgálati történelem
Az L&YR Class 2 mozdonyok nagy sikert arattak az angliai vasutakon, különösen a Lancashire and Yorkshire Railway vonalain. Főként teher- és személyszállító vonatok élén szolgáltak. Az idő múlásával a technológia fejlődésének köszönhetően a mozdonyokat fokozatosan kivonták a szolgálatból, és újabb, modernebb gépek váltották fel őket. A kivonás pontos időpontja nem ismert, de valószínűleg az 1930-as évek végére teljesen eltűntek a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az L&YR Class 2 mozdonyok közül egy sem maradt fenn az utókor számára. Nem találhatók meg múzeumokban vagy nosztalgia vonatok részeként, így megőrzésük nem valósult meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az L&YR Class 2 gőzmozdonyok nem maradtak fenn, jelentős hatást gyakoroltak a brit vasúti technológia fejlődésére. Modellvasúti formában nem váltak széles körben elterjedtté, ám a vasútmodellezők körében gyakran említik őket az iparág egyik technológiai előrelépéseként. Sok vasútbarát a korai brit vasút aranykorának szimbólumaként tekint ezekre a mozdonyokra.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_Class_2_(Aspinall)
Képek
Források: Wikipédia, Google