Történeti háttér és gyártás
A GWR Banking Class gőzmozdonyt a Great Western Railway (GWR) készítette 1852-ben. Ez a mozdonytípus kifejezetten a nehéz vonatok emelkedőkön történő segítésére, vagyis „banking” feladatokra lett tervezve. A GWR nagy figyelmet fordított a hatékony teherszállításra, és a hegyes-dombos területek leküzdésére különösen szükség volt speciális mozdonyokra. A GWR Swindonban gyártotta ezeket a mozdonyokat, amely az egyik legjelentősebb vasúti járműgyártó központ volt az Egyesült Királyságban. A Banking Class mozdonyokból összesen hét példány készült.
Technikai jellemzők
A GWR Banking Class egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet a kor technológiai színvonalához képest erős teljesítménnyel szereltek fel. A mozdony típusának egyik meghatározó jellemzője a 0-6-0 tengelyelrendezés volt, ami azt jelenti, hogy hat hajtott kereke van, de nincsenek vezető- vagy hordó kerekei. Ez a kialakítás a nehéz vonatok tolására és húzására különösen alkalmassá tette a gépet. A gőzkazán és a hengerek kombinációja biztosította a szükséges nyomatékot az emelkedőkön.
Szolgálati történelem
A GWR Banking Class mozdonyokat elsősorban a Great Western Railway hálózatán belül használták Nagy-Britanniában. Feladatuk az volt, hogy segítsék a nehéz tehervonatok felhúzását a meredek emelkedőkön, amelyek a brit vasúthálózat számos pontján előfordultak. A mozdonyok szolgálata során megbízhatóságukról és erejükről váltak ismertté. Azonban az idő előrehaladtával és a vasúti technológia fejlődésével a Banking Class mozdonyok szerepét fokozatosan átvették a modernebb, hatékonyabb típusok. A sorozatot végül az 1870-es években vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GWR Banking Class mozdonyok közül egyetlen darab sem maradt fenn eredeti formájában. Az ipari forradalom idején gyakori volt, hogy a mozdonyokat selejtezték vagy átalakították az új szükségleteknek megfelelően, ezért ma már nem található meg közülük egy sem múzeumban.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR Banking Class mozdonyok nemcsak technikai szempontból voltak jelentősek, hanem a vasúttörténelem részévé is váltak. Annak ellenére, hogy ma már nem létezik belőlük megőrzött példány, modellezők és vasúttörténeti rajongók körében ismertek és kedveltek. Számos modellező cég készített méretarányos másolatokat, amelyekkel a vasútbarátok megtapasztalhatják a 19. század vasúti hangulatát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Gyártási év | 1852 |
Példányszám | 7 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Banking_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google