L&YR Class 27 gőzmozdony

A L&YR Class 27 gőzmozdony a 19. század végének kiemelkedő vasúti fejlesztése volt, mely hatékony működésével és megbízhatóságával szolgálta az észak-angliai vasúthálózatot.

Történeti háttér és gyártás

Az L&YR Class 27 gőzmozdonyt az 1889-es évben fejlesztették ki a Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) számára. A mozdonyt John Aspinall tervezte, és a Horwich Works gyártotta, amely Lancashire, Angliában található. A Class 27 típust az L&YR által nyújtott személyszállítási szolgáltatások igényeinek kielégítésére tervezték, különösen az elővárosi forgalomban.

A mozdony gyártási időszakának köszönhetően a gőzmozdonyok fénykorát jelképezi, amely az 1850–1899 közötti időszakra esik. Összességében 230 darab készült ebből a típusból, amely az L&YR egyik legfontosabb járműve lett a maga korában.

Technikai jellemzők

Az L&YR Class 27 egy gőzmozdonynak számít, amely a tipikus gőzgépi hajtást alkalmazza. A mozdony 0-6-0 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy három pár hajtott kereke van és nincsenek futókerekei. A maximális sebessége körülbelül 40-50 mph volt, ami az elővárosi forgalom számára megfelelőnek bizonyult.

A mozdony méretei tekintetében jelentős, hiszen hossza közel 50 láb volt. Az eredeti mozdonyok nem rendelkeztek különösen fejlett kényelmi funkciókkal, hiszen az utazás idejére és az utasok számának növelésére fókuszáltak.

Szolgálati történelem

Az L&YR Class 27 mozdonyok főként az Egyesült Királyság területén szolgálták ki az utasokat, különösen Anglia északi részén. A mozdonyokat személy- és teherszállításban egyaránt alkalmazták, de a legnagyobb szerepük az elővárosi vonalakon volt. A mozdonyokat az 1930-as évekig használták, amikor fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok javára.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az L&YR Class 27 gőzmozdonyok közül sajnos egyetlen egy sem maradt fenn teljes egészében. Ez azt jelenti, hogy ma már egyik múzeumban sem tekinthető meg ilyen mozdony működőképes állapotban vagy nosztalgiavonatokban. Azonban a rajongók és a vasúti történelem iránt érdeklődők emlékezhetnek rájuk különféle kiadványokból és modellekből.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 27 gőzmozdonyok emléke a vasúttörténet kedvelői között él tovább. Számos modellvasút-rajongó épített méretarányos modelleket ebből a típusból, amelyek különösen az Egyesült Királyságban népszerűek. Az L&YR Class 27 mozdonyokat egyszerűen „27-eseknek” is hívták, és köznyelvi elnevezésük a rajongói körökben is megmaradt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google