LSWR O2 class gőzmozdony

Az LSWR O2 class gőzmozdony kiemelkedett az 1800-as évek végének brit vasúti hálózatán, mint a London and South Western Railway megbízható és sokoldalú gépe, amely hosszú évtizedeken át szolgálta utasait és a teherfuvarozást.

Történeti háttér és gyártás

Az LSWR O2 osztályú gőzmozdonyokat az 1880-as évek végén fejlesztették ki a Londoni és Délnyugati Vasút (LSWR) számára. A William Adams által tervezett mozdonyok az 1899-es év során kezdtek el készülni az Elswick-i gyárban, a Wilson és a Worsdell cégek közreműködésével. Ezt a típust azzal a céllal hozták létre, hogy a vasúti szállítás megbízhatóságát és hatékonyságát növeljék az egyre növekvő utasforgalom mellett. Összesen 60 darab készült belőlük.

Technikai jellemzők

Az LSWR O2 osztály gőzmozdonyai kompakt és hatékony gőzmeghajtású mozdonyok voltak, melyek 4-4-0 elrendezésű kerekekkel rendelkeztek. A mozdonyok teljesítménye lehetővé tette számukra, hogy megbízhatóan közlekedjenek elővárosi és vidéki útvonalakon is. A maximális sebessége 60 km/h körül mozgott, ami akkoriban megfelelő volt az ilyen típusú mozdonyok számára. Az LSWR O2 osztályú mozdonyok szerkezete robusztus kialakítású volt, amely hozzájárult a hosszú élettartamukhoz és megbízhatóságukhoz.

Szolgálati történelem

Ezeket a mozdonyokat főként az Egyesült Királyság délnyugati részén használták, bár időnként más régiókban is megjelentek. Az LSWR O2 osztályú mozdonyok rendkívüli megbízhatóságuk és tartósságuk miatt népszerűek voltak. Az 1960-as évekig szolgálták a vasúti közlekedést, amikor is a gőzmozdonyok korszaka véget ért, és fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több megőrzött példány is létezik ebből az osztályból, amelyek közül néhány múzeumokban található az Egyesült Királyságban. Ezek közül az egyik legismertebb a Bluebell Vasútmúzeumban van kiállítva, ahol működőképes állapotban tartják, és időnként nosztalgiavonatok elé is kapcsolják.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LSWR O2 osztályú mozdonyok a vasútmániások és a modellvasút-rajongók körében is népszerűek. Több modellgyártó készített méretarányos változatot ezekből a mozdonyokból, és a vasútmodellezők körében kedvelt darabok lettek. Az O2 osztály becenevet is kapott: „Pillbox”, a mozdonyok kis, kompakt formája miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1889
Példányszám 60
Maximális sebesség 60 km/h

Hivatkozások

További információ az LSWR O2 osztályról

Képek

Források: Wikipédia, Google