LNWR Teutonic Class gőzmozdony

Az 1890-es években bemutatott LNWR Teutonic Class gőzmozdony az angol vasúttörténet egyik ikonikus szereplője, amely innovatív technológiájával elősegítette a nagysebességű vasúti közlekedés fejlődését.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Teutonic Class gőzmozdonyokat a London and North Western Railway (LNWR) rendelte meg 1890-ben. A mozdonyokat F. W. Webb tervezte, mint az LNWR új, modern expressz mozdonyainak sorát. A Teutonic Class célja az volt, hogy erősebb és hatékonyabb gépeket biztosítson a gyorsvonati szolgálatok számára, különösen az északnyugat-angliai útvonalakon. A mozdonyokat a Crewe gyárban építették, és a gyártás során összesen 40 darabot készítettek belőlük.

Technikai jellemzők

Az LNWR Teutonic Class gőzmozdonyok két hengeres, kompozit gőzgépekkel rendelkeztek. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-2-2 volt, ami azt jelenti, hogy két hajtott kerékpárral rendelkeztek, két támkerékkel elöl és két támkerékkel hátul. Ezek a gőzmozdonyok nagyteljesítményű kazánnal és áramvonalas testtel büszkélkedhettek, amelyek nagy sebességet tettek lehetővé a hosszabb távolságú szállítás során is. A maximális sebességük körülbelül 110 km/h volt.

Szolgálati történelem

A Teutonic Class mozdonyokat elsősorban az LNWR gyorsvonati szolgáltatásaiban alkalmazták, Anglia különböző részein. Az elsődleges szolgálati útvonalak az északnyugat-angliai területeken helyezkedtek el. A mozdonyokat az első világháborúig használták, majd fokozatosan kivonták a forgalomból a korszerűbb mozdonyok javára. Szolgálatuk során kimagasló teljesítményt nyújtottak, azonban az új technológiák fejlődése és a dízelmozdonyok elterjedése miatt végül selejtezték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, az LNWR Teutonic Class gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn, így jelenleg nem tekinthetők meg múzeumokban vagy magángyűjteményekben. Az ilyen történelmi mozdonyok megőrzése fontos lenne a vasúttörténet szempontjából, de ebben az esetben nem áll rendelkezésre megőrzött darab.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Teutonic Class mozdonyok nem maradtak fenn fizikai formájukban, a vasúti modellezés világában tovább élnek. Számos modellező készített méretarányos másolatokat hobbiból vagy kiállítási célokra. Az ilyen mozdonyok iránti érdeklődés továbbra is fennáll, különösen a vasúttörténet rajongói körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1890
Tengelyelrendezés 2-2-2
Maximális sebesség 110 km/h
Példányszám 40

Hivatkozások

LNWR Teutonic Class Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google