LSWR B4 class gőzmozdony

Az LSWR B4 class gőzmozdony a 19. század végén lépett pályára, és kiváló teljesítményével hamar népszerűvé vált a vasúttársaságok körében.

Történeti háttér és gyártás

Az LSWR B4 osztályú gőzmozdonyokat a London and South Western Railway (LSWR) rendelte meg a 19. század végén. A mozdonyokat 1891-ben kezdték el gyártani azzal a céllal, hogy hatékonyabb és erősebb szállítójárműveket biztosítsanak a vasúti társaság számára. Az LSWR B4 osztály 0-4-0 kialakítású mozdonyai kifejezetten a dokkokban és a szűk kanyarok között való használatra lettek tervezve. A mozdonyokat a Nine Elms Works nevű gyárban gyártották Londonban.

Ezeket a mozdonyokat kifejezetten azért fejlesztették ki, hogy a kisebb, zsúfoltabb állomásokon és ipari területeken is hatékonyan tudjanak mozogni, ahol a nagyobb mozdonyok nem tudtak volna megfelelően manőverezni. Összesen 25 darab B4 osztályú mozdony készült.

Technikai jellemzők

Az LSWR B4 osztályú mozdonyok technikai jellemzői között kiemelkedő, hogy gőzmeghajtásúak voltak, amely a 19. század végén a vasút fő hajtásrendszere volt. A mozdonyok kompakt kialakítása és 0-4-0 tengelyelrendezése lehetővé tette számukra a szűk területeken való könnyed közlekedést.

  • Teljesítmény: A mozdonyok mérsékelt teljesítménnyel rendelkeztek, a lokális szállítási feladatok ellátására voltak optimalizálva.
  • Fékrendszer: A mozdonyok hagyományos mechanikus fékrendszert használtak, amely a kor követelményeinek megfelelő volt.
  • Hajtás: Gőzmeghajtás
  • Maximális sebesség: A mozdonyok sebessége általában a szűk területeken való manőverezés miatt korlátozott volt.

Szolgálati történelem

Az LSWR B4 osztályú mozdonyokat elsősorban az LSWR hálózatán belül használták, különösen a dél-angliai területeken. Feladatuk főként a dokkokban és ipari létesítményekben való tolatási, szállítási feladatok ellátása volt. Ezek a mozdonyok hosszú éveken keresztül szolgáltak, míg végül a technika fejlődésével és az újabb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével a B4 osztályt fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban néhány B4 osztályú mozdony még megtekinthető különböző múzeumokban, ahol az érdeklődők megismerkedhetnek e történelmi járművek jelentőségével és technikai részleteivel. Az egyik ilyen példány a Bluebell Railway-n található, ahol gondosan helyreállították és megőrizték az utókornak. Ezek a megőrzött példányok bemutatják a gőzmozdonyok korának technikai színvonalát és a vasúti szállítás fejlődését.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LSWR B4 osztályú mozdonyok bár nem váltak olyan ikonikus szereplőivé a kultúrának, mint néhány kortársuk, mégis a vasút rajongói körében ismert és tisztelt járművek. Modellvasúti változataik is elérhetők, amelyeket különböző gyártók kínálnak, lehetővé téve ezzel, hogy a hobbi vasutasok gyűjteményeik részeként újraélhessék a gőzmozdonyok aranykorát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_B4_class

Képek

Források: Wikipédia, Google