Midland Railway 1833 Class gőzmozdony

A Midland Railway 1833 Class gőzmozdony az 1870-es évek végén vált a brit vasúti rendszer jellegzetes alakjává, egyszerre képviselve a technológiai fejlődést és a kor elegáns ipari formatervezését.

Történeti háttér és gyártás

A Midland Railway 1833 Class gőzmozdonyok az 1890-es évek végén jelentek meg a brit vasúti hálózatokon. A Midland Railway igényei alapján készült, amelyek az ipari forradalom után folyamatosan fejlődő vasúti közlekedés követelményeit kívánták kielégíteni. Az osztály különböző típusú vonatok, köztük személyszállító és tehervonatok vontatására szolgált.

A mozdonyokat Samuel W. Johnson, a Midland Railway vezető gépészmérnöke tervezte. Az 1833 Class gőzmozdonyokat 1892-ben kezdték el gyártani, és összesen 80 példány készült belőlük. A mozdonyokat a Derby Works gyártotta, amely a Midland Railway saját járműgyára volt.

Technikai jellemzők

Az 1833 Class gőzmozdonyok technikai szempontból a kor kiemelkedő konstrukciói közé tartoztak. A mozdonyok tengelyelrendezése 0-6-0, ami azt jelenti, hogy mindhárom tengelyük hajtott. Ez a konstrukció különösen előnyös volt a tehervonatok esetében.

A gőzmozdonyok kazánjainak nyomása 160 psi (11 bar) volt, amely jelentős teljesítményt biztosított a mozdonyok számára. Az 1833 Class mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt. Ezek a mozdonyok nem a gyorsaságukról, hanem inkább a robusztusságukról és megbízhatóságukról voltak ismertek.

Szolgálati történelem

A Midland Railway 1833 Class gőzmozdonyok széles körben elterjedtek a brit vasúthálózatokon. Elsősorban a Midland Railway vonalain használták őket, de más vasúttársaságokhoz is kölcsönadták. A mozdonyok megbízhatósága és sokoldalúsága miatt számos különféle feladatot elláttak, beleértve a távolsági személyszállítást és a tehervonatok vontatását is.

A mozdonyok szolgálati ideje körülbelül az 1950-es évekig tartott, amikor a gőztechnológia fokozatosan kiszorult a dízel és elektromos mozdonyok térhódításával. Az 1833 Class mozdonyokat ekkor kivonták a forgalomból és selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Midland Railway 1833 Class gőzmozdonyokból egyetlen példány sem maradt meg a mai napig. Semmilyen múzeumban nem találhatóak meg, így csak a történelmi feljegyzések és a korabeli dokumentációk őrzik emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Midland Railway 1833 Class gőzmozdonyokból nem maradt fenn példány, a modellvasút-rajongók és a vasúti történelem iránt érdeklődők körében ismert járművek maradtak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos modelljei ezeknek a mozdonyoknak, amelyek a korabeli vasúti közlekedés hőskorát idézik fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 60 km/h
Kazánnyomás 160 psi (11 bar)

Hivatkozások

Midland Railway 1833 Class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google