LB&SCR E4 class gőzmozdony

Az LB&SCR E4 class gőzmozdony a 19. század végén vált az angliai vasutak megbízható szereplőjévé, sokoldalúsága és megbízhatósága révén számos feladatot ellátva.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR E4 osztályú gőzmozdonyokat a londoni Brighton és South Coast Railway (LB&SCR) számára tervezték. Az 1897-es évben kezdődött a gyártásuk, Robert Billinton főmérnök tervei alapján. A mozdonyok célja az volt, hogy hatékonyan kezeljék a déli vasútvonalakon jelentkező személyszállítási igényeket. A gyártást a Brighton Works végezte. Az E4-es mozdonyok a korábbi E3 osztály továbbfejlesztéseként jöttek létre, megbízhatósági és teljesítménynövelési céllal.

  • Tervező: Robert Billinton
  • Gyártási helyszín: Brighton Works
  • Gyártási időszak: 1897-től
  • Példányszám: 75 darab

Technikai jellemzők

Az LB&SCR E4 osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, amely a korszak jellemző technológiáját jelentette. A mozdonyok 0-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami jó stabilitást biztosított a vasúti pályán. Az E4-esek maximális sebessége elérte a 90 km/h-t, ami a kor követelményeinek megfelelőnek számított.

  • Hajtás: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-6-2
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Vezérlés: Kézi vezérlés

Szolgálati történelem

Az LB&SCR E4 osztályú mozdonyok elsősorban az Anglia déli részén található vasútvonalakon szolgáltak. Ezek a mozdonyok megbízhatóak voltak, és széles körben alkalmazták őket elővárosi és vidéki vasútvonalakon egyaránt. Az E4-esek egyik nagy előnye az volt, hogy különösebb átalakítás nélkül átalakíthatók voltak szénnel vagy olajjal való üzemeltetésre. A mozdonyok karrierjük végén, a 1960-as évek során fokozatosan kerültek kivonásra a forgalomból, ahogy a dízelvonatok és elektromos vonatok váltak a fő közlekedési eszközökké.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Szerencsére az LB&SCR E4 osztály egyik példánya fennmaradt a mai napig. Az egyetlen megőrzött mozdony, a „Birch Grove”, a Bluebell Railway-en található és alkalmi nosztalgiamenetek során üzemel. Ez a példány fontos része az angol vasúttörténetnek, és rendszeresen bemutatják a közönség számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Az E4 osztályú mozdonyok sajátos megjelenésük és történetük révén a vasútrajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek. Az érintett modellvasút-gyártók közé tartozik a Hornby, amely több méretarányos modelljét is piacra dobta az évek során. Az E4-es mozdonyok gyakran szerepelnek vasúttörténeti könyvekben, és kiemelt figyelmet kapnak vasúti eseményeken.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-2
Maximális sebesség 90 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LB&SCR_E4_class

Képek

Források: Wikipédia, Google