Történeti háttér és gyártás
A GNR Class C2 gőzmozdonyt a Nagy Északi Vasút (Great Northern Railway, GNR) számára tervezték és építették, válaszul az 1890-es évek végén jelentkező növekvő utazási igényekre. A mozdonyt Patrick Stirling utódja, Henry Ivatt tervezte, és 1898-ban gyártották, hogy kielégítsék a vasútvonalak igényeit az Egyesült Királyságban. Célja az volt, hogy a korabeli technológiai fejlődéseken alapulva növelje a vasúti közlekedés hatékonyságát és sebességét.
Technikai jellemzők
A GNR Class C2 gőzmozdonyok technikai szempontból az 1890-es évek végének mérnöki újdonságait képviselték. Gőzüzemű hajtásrendszerük egyedülálló volt, ami biztosította, hogy a mozdony nagy teljesítményre legyen képes. A tengelyelrendezése 4-4-0 volt, ami kiváló stabilitást és manőverezést biztosított a vasúti pályákon. Bár pontos adatok a maximális sebességéről nem állnak rendelkezésre, az ilyen típusú mozdonyoktól megszokott sebességi tartományban működött. A mozdony méretei, teljesítménye és egyéb részletei a kor szokásainak megfelelően lettek kialakítva.
Szolgálati történelem
A GNR Class C2 gőzmozdonyok az Egyesült Királyság területén szolgáltak, főként személyszállító vonatok élén. A Nagy Északi Vasút alkalmazta őket, ahol közepes és hosszú távú utasforgalmat láttak el. Ezek a mozdonyok a koruknak megfelelő, megbízható szolgálatot nyújtottak, bár nem minden esetben álltak ellen a technológia gyors ütemű fejlődésének. A szolgálatból való kivonásuk pontos ideje és körülményei nem részletezettek, de a korabeli technológiai váltások és a gőzmozdonyok fokozatos háttérbe szorulása miatt idővel leállították őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenlegi információk szerint a GNR Class C2 gőzmozdonyok közül nem maradtak fenn megőrzött példányok. Ez persze nem zárja ki, hogy később esetleg egy újjáépítés vagy rekonstrukció keretében nem hoznak létre újra egyet a vasúti történelem iránt érdeklődő közönség számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A GNR Class C2 mozdonyok a modellezők és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében nem örvendenek túlzott ismertségnek, azonban a vasúttörténet jelentős korszakának képviselőiként időről időre felbukkannak különféle kiállításokon és szakmai kiadványokban. A mozdonyok becenevekkel kapcsolatos információk nem állnak rendelkezésre, ami talán a korlátozott számú megmaradt vagy rekonstrukció alatt álló példányok következménye lehet.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google