Történeti háttér és gyártás
A G&SWR 105 Class gőzmozdonyt 1856-ban gyártották, és a Glasgow and South Western Railway (G&SWR) vasúttársaság számára készült. A mozdonyok tervezését Patrick Stirling végezte. Az igény egy erős, megbízható mozdonyra vonatkozott, amely képes kezelni a skót vasúti hálózat igényeit. A mozdonyokat eredetileg teherszállításra használták. Az osztály összesen 12 példányt számlált.
Technikai jellemzők
A G&SWR 105 Class mozdonyok gőzhajtásúak voltak, ami a 19. század közepére jellemző technológia. Az egyes mozdonyok két tengelyes elrendezéssel készültek, egyszerű kialakítással. A maximális sebesség és a hatótávolság nem került részletezésre, azonban a korszak mozdonyai közepesen nagy sebességre voltak képesek a teherszállítás optimalizálása érdekében. A mozdonyok teljesítménye megfelelt a korabeli technológiai szabványoknak.
Szolgálati történelem
A 105 Class mozdonyokat elsősorban Skóciában, a Glasgow and South Western Railway vasúthálózatán használták. Ezek a mozdonyok főként teherszállítási feladatokat láttak el, de bizonyos esetekben személyszállításra is alkalmazták őket. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízható teljesítményük miatt népszerűek voltak. A pontos kivonási dátum nem ismert, de a gőzmozdonyok fokozatosan kikerültek a forgalomból a 20. század elején a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenlegi ismereteink szerint a G&SWR 105 Class mozdonyokról nem maradt fenn múzeumban kiállított vagy működő példány.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a G&SWR 105 Class nem olyan híres, mint más ikonikus mozdonyok, a skót vasúttörténet fontos része marad. A korabeli modellezők és történelemrajongók számára érdekességként szolgálhat, de széleskörű kulturális hatásáról nincsenek adatok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/G&SWR_105_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google