Történeti háttér és gyártás
A GWR Victoria Class gőzmozdony sorozatot a Great Western Railway (GWR) számára fejlesztették ki az 1850-es évek közepén. Az egyes darabokat 1856-ban gyártották, a sorozat célja az volt, hogy kielégítse a növekvő személyszállítási igényeket az Egyesült Királyságban. Ezeket a mozdonyokat a GWR saját Swindon Műhelyeiben készítették. A Victoria Class néven ismert sorozat összesen 20 mozdonyból állt. A tervezést Sir Daniel Gooch felügyelte, aki a GWR főmérnöke volt.
Technikai jellemzők
A GWR Victoria Class mozdonyok a kor jellegzetes gőzmozdonyai voltak. A meghajtásuk gőz alapú volt, amelyet egy iker hengeres elrendezés biztosított. Az alváz kialakítása 2-4-0 tengelyelrendezést alkalmazott, ami azt jelenti, hogy két vezetőtengely és négy hajtótengely került elhelyezésre. A gépek nem kifejezetten gyorsak, de megbízhatóak és erőteljesek voltak, így alkalmasak voltak a nehéz vonatok vontatására is. A maximális sebességük elérte a 60 km/h-t.
Szolgálati történelem
A GWR Victoria Class mozdonyokat elsősorban a GWR vonalain használták szerte Angliában. Szerepük főként a személyszállításban volt meghatározó, különösen a hosszabb távolságok esetén. Bár a technológia gyorsan fejlődött az 1800-as évek végén, ezek a mozdonyok sokáig szolgálatban maradtak, köszönhetően megbízhatóságuknak és egyszerű karbantarthatóságuknak. A sorozatot végül az 1870-es években kezdték kivonni a forgalomból a modernebb gőzmozdonyok megjelenésével.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GWR Victoria Class mozdonyok egyetlen eredeti példánya sem maradt fenn, mivel a sorozat összes darabját selejtezték és szétbontották az idő múlásával. Ennek ellenére a vasútbarátok és a történészek emlékezetében jelentős helyet foglal el ez a sorozat, amely hozzájárult az Egyesült Királyság vasúti forradalmához.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR Victoria Class mozdonyok nemcsak a vasúttörténelem részeként jelentősek, hanem a vasútmodellezők körében is népszerűek. Számos gyártó készített róluk modelleket, amelyek az 1850-es évek vasúti aranykorát idézik meg. E mozdonyok a vasúti technológia fejlődésének egy fontos állomását jelentik, és sok rajongó becsüli meg őket a viktoriánus kor szellemét megtestesítő dizájnjuk miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Gyártási év | 1856 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Victoria_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google