LSWR L11 class gőzmozdony

Az 1903-ban bemutatott LSWR L11 class gőzmozdony a londoni és délnyugati vasút ikonikus szereplőjeként vált ismertté, korszerű megoldásaival hozzájárulva a korszak vasúti fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A London and South Western Railway (LSWR) L11 osztályú gőzmozdonyokat Robert Urie tervezte, és először 1903-ban gyártották őket. Ezt a típust kifejezetten a D15 osztály kiegészítésére fejlesztették ki, hogy a délnyugati régió nagyobb távolságú személyszállító vonalait szolgálják.

Összesen 70 darabot építettek a mozdonyból. A gyártást az LSWR londoni Nine Elms műhelye végezte. Az L11 osztályú mozdonyokkal az LSWR célja az volt, hogy megbízható és erős gépeket biztosítson a növekvő utasforgalom kiszolgálására a 20. század elején.

Technikai jellemzők

Az L11 osztályú mozdonyokat gőzhajtású rendszerrel szerelték fel. A mozdonynak 4-4-0 tengelyelrendezése volt, amely kedvezett a gyors és hatékony személyszállításnak. A maximális sebesség elérhette a 80 km/h-t, ami abban az időben versenyképesnek számított.

A mozdonyok testhosszúsága körülbelül 18 méter lehetett, és a kerekek átmérője 6 láb (körülbelül 1,8 méter) volt. A gőznyomást 175 psi-re állították be, ami lehetővé tette a mozdony számára, hogy különböző terepviszonyok mellett is erőteljes teljesítményt nyújtson.

Szolgálati történelem

Az L11 osztályú mozdonyokat főként az LSWR hálózatán, Angliában használták. Kiemelten fontos szerepet játszottak a délnyugat-angliai személyszállításban. A mozdonyok az első világháború idején különösen fontos szolgálatot teljesítettek, mivel megbízható közlekedési eszközt jelentettek a katonai és civil szállítmányok számára egyaránt.

Az L11 osztályt a második világháború után fokozatosan kivonták a forgalomból, és az 1950-es évek közepére már nem használták őket rendszeresen. A korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt a gőzmozdonyok szerepe csökkent.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LSWR L11 osztályú mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn. Ennek következtében a típus kizárólag archív felvételeken és dokumentációkban élhet tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az L11 osztályú mozdonyok nem maradtak fenn, az angol vasúttörténet rajongói körében még mindig ismert a típusról szóló irodalom. Modellvasút-gyártók azonban nem készítettek a mozdonyról méretarányos modelleket, így a klasszikus gőzmozdonyok kedvelőinek ez a típus inkább a könyvek és képek formájában marad meg.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_L11_class

Képek

Források: Wikipédia, Google