LNWR Class E gőzmozdony

Az 1850-es években bemutatkozó LNWR Class E gőzmozdony megbízhatóságával és erőteljes teljesítményével hódította meg a vasúthálózatot, fontos szerepet játszva a személy- és teherszállítás fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Class E gőzmozdonyok az Egyesült Királyságban készültek, a londoni és északnyugati vasút (London and North Western Railway, LNWR) számára. Az LNWR számára ezen mozdonyok létrehozása azért vált szükségessé, mert bővíteni kívánták a meglévő flottát, hogy megfeleljenek a növekvő utas- és teherforgalmi igényeknek. A mozdonyokat az LNWR Crewe-i műhelyeiben gyártották 1904-ben, melyet az akkori neves tervező, George Whale felügyelt. Az osztály összesen 20 példánnyal készült, amelyeket elsősorban a közepes távolságú személyszállítási igények kielégítésére szántak.

Technikai jellemzők

Az LNWR Class E gőzmozdonyok a hagyományos gőzhajtású rendszert alkalmazták. Két hengerrel rendelkeztek, amelyeket a gőz közvetlenül hajtott meg. A tengelyelrendezés valószínűleg a típust illetően egy 4-4-0 kialakítás volt, amely tipikusan két vezető- és négy hajtott kereket tartalmaz. Az ilyen típusú mozdonyok ideálisak voltak a közepes sebességű vonatokhoz. Az LNWR Class E mozdonyok maximális sebessége körülbelül 90 km/h lehetett, bár ezek pontos adatai nem mindig maradtak fenn. A gőzmozdonyok hagyományos kivitelük miatt nem tartalmaztak modern felszereltséget, mint például automata ajtók vagy klímaberendezés.

Szolgálati történelem

Az LNWR Class E mozdonyok sikeresen szolgálták az Egyesült Királyság vasúthálózatát. Elsősorban személyszállító vonatok elé sorolták be őket, különösen a közepes és hosszabb távolságú útvonalakon. Az LNWR flottájának részeként a mozdonyok szerepet játszottak a brit vasúthálózat fejlődésében a 20. század elején. Azonban az idő előrehaladtával és a technológia fejlődésével, ezek a mozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak, és végül kivonták őket a forgalomból a modern dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nem maradt fenn megőrzött példány az LNWR Class E mozdonyok közül. A vasúti történelem szerelmesei és múzeumok ma már nem találhatják meg ezeket a mozdonyokat a kiállításokon. A megőrzés hiánya valószínűleg annak köszönhető, hogy a mozdonyok forgalomból való kivonása után nem ítélték őket megőrzésre méltónak, szemben más, korabeli, ikonikusabb mozdonytípusokkal.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LNWR Class E mozdonyok nem váltak igazán híressé vagy ikonikus szereplőkké a vasúti kultúrában, a modellvasút rajongói és gyűjtők számára számíthatott némi érdeklődésre. Modell készletek formájában talán találkozhatunk velük, de ezek sem túl elterjedtek. Az ilyen mozdonyok inkább a korabeli brit vasúti infrastruktúra fejlesztésének egy fontos, de kevéssé ismert részét képezik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

LNWR Class E – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google