SECR H class gőzmozdony

A SECR H class gőzmozdony az 1900-as évek elején jelentős szerepet játszott a délkelet-angliai vasúthálózat fejlesztésében, híres megbízhatóságáról és hatékonyságáról.

Történeti háttér és gyártás

A SECR H osztály gőzmozdonya a korai 20. század vasúti igényeire nyújtott megoldást. Az első példányok 1904-ben készültek, Robert Maunsell, a South Eastern and Chatham Railway (SECR) főmérnökének tervei alapján. A mozdonyok azért készültek, hogy hatékonyabban szolgálják ki a délkeleti elővárosi vonalakat, megfelelve a növekvő utasszámoknak és a nagyobb sebességigényeknek.

Az SECR megrendelésére összesen 64 darab H osztályú mozdony készült a brit vasutak számára, melyek a SECR Ashford műhelyében készültek. A gyártás 1904-től 1909-ig tartott, és a mozdonyok elsősorban személyszállításra voltak használatban.

Technikai jellemzők

Az SECR H osztály gőzmozdonyai a korszak modern technológiai színvonalát képviselték. A mozdonyok meghajtásáról gőzhajtómű gondoskodott, melyet szén tüzelésével állítottak elő. A tengelyelrendezésük 0-4-4T, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy futótengellyel rendelkeztek.

A maximális sebességük megközelítette a 100 km/órát, ami kiváló teljesítmény volt akkoriban. Az ilyen típusú mozdonyoknak főként személyszállító vonatokat kellett vontatniuk, ezért a sebesség és a gyorsulás is kiemelten fontos szempont volt.

A H osztályú mozdonyok hossza körülbelül 11,5 méter volt, magasságuk mintegy 4 méter. A gőz kazánnyomása 160 psi körül mozgott, biztosítva a szükséges teljesítményt a közép- és rövid távú szállításokhoz. A vezérlési rendszerük manuális volt, az akkori vasúti technológiának megfelelően.

Szolgálati történelem

Az SECR H osztály mozdonyait elsősorban az SECR vonalain használták Délkelet-Angliában. A mozdonyok a SECR létrejötte (1899) után egyesítették a South Eastern Railway és a London, Chatham and Dover Railway útvonalait, így jelentős szerepet játszottak a régió vasúti közlekedésében. Az 1948-as brit vasúti államosítás után, a British Railways részeként működtek tovább, ahol fokozatosan váltották fel modernebb típusok.

A mozdonyokat az 1960-as évek közepére kivonták a forgalomból, amikor a dízelmeghajtású vasúti járművek váltak uralkodóvá Nagy-Britanniában.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyetlen SECR H osztály gőzmozdony maradt meg az utókor számára. Ez a 263-as sorozatszámú mozdony, amely jelenleg a Bluebell Railway gyűjteményében található. A Bluebell Railway, amely Anglia egyik első örökségi vasútvonala, a mozdonyt felújította és üzemképes állapotban tartja, ezáltal hozzájárul a történelmi vasúti kultúra megőrzéséhez.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a SECR H osztály nem vált olyan híressé vagy ikonikusá, mint más gőzmozdonyok, például a „Flying Scotsman”, mégis jelentős szerepet játszott a brit vasúti kultúrában. A mozdonyokat gyakran használták modellvasutak készítéséhez is, különösen az Egyesült Királyságban elterjedt OO méretarányban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-4-4T
Maximális sebesség 100 km/óra
Kazánnyomás 160 psi
Hossz 11,5 méter
Magasság 4 méter
Példányszám 64

Hivatkozások

SECR H Class gőzmozdony a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google