Történeti háttér és gyártás
A London and North Western Railway (LNWR) Lady of the Lake osztályú gőzmozdonyokat az 1850-es évek végén fejlesztették ki, hogy hatékonyabbá tegyék a közlekedést és kielégítsék a növekvő szállítási igényeket. George Findlay volt a vezető mérnök, aki a mozdonyok tervezéséért felelt. Az első példány, amely 1859-ben készült el, a Lady of the Lake nevet kapta, és ez az elnevezés végül az egész osztályra is átragadt.
A mozdonyt a Crewe gyárban gyártották, mely az LNWR egyik központi gyártóüzeme volt. Az 1859-től kezdődő gyártási időszak alatt összesen 96 ilyen mozdonyt építettek meg. Az LNWR az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vasúttársasága volt abban az időben, és a Lady of the Lake osztályú mozdonyokat elsősorban személyszállításra használták.
Technikai jellemzők
A Lady of the Lake osztályú mozdonyok gőzhajtással rendelkeztek, ami az akkori technológia egyik csúcspontját képviselte. A gőzkazánok segítségével termelt gőz hajtotta meg a dugattyúkat, amelyek közvetlenül hajtották a kerekeket.
- Tengelyelrendezés: 2-2-2 (egy vezető tengely, két hajtott tengely, egy kísérő tengely)
- Maximális sebesség: 80 km/h
- Méretek: kb. 13 méter hosszú
A mozdonyok hihetetlen teljesítményre voltak képesek, és különösen népszerűek voltak a gyorsvonati forgalomban. A futóművük és fékrendszerük fejlettnek számított, lehetővé téve a biztonságos és hatékony üzemelést a nagy sebességek mellett is.
Szolgálati történelem
A Lady of the Lake osztályú mozdonyok főként Nagy-Britanniában a személyszállító vonatok élén szolgáltak. Az LNWR kihasználta ezen mozdonyok képességeit, hogy felgyorsítsa a vasúti személyszállítást. A mozdonyokat később több alkalommal is modernizálták, hogy megfeleljenek a kor követelményeinek.
Az utolsó példányt az 1880-as évek végén vonták ki a forgalomból, amikor az újabb technológiákat alkalmazó mozdonyok váltak elérhetővé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs megmaradt példánya a Lady of the Lake osztályú mozdonyoknak. Az összes példányt leselejtezték az 1880-as évek végén. Bár a vasúttörténeti múzeumokban és kiállításokon gyakran említik őket, fizikailag egyik sem maradt fenn, így ez a fejezet inkább a történeti dokumentációk és modellek világában él tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
A Lady of the Lake osztályú mozdonyok a brit vasút egyik legendás típusává váltak, és több modellvasúti gyártó is kínál mini változatokat ezekből a mozdonyokból. Köznyelvben gyakran emlegették őket „könnyű lovagoknak” is, köszönhetően a gyorsaságuknak és megjelenésük eleganciájának.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 2-2-2 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Hossz | 13 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LNWR_Lady_of_the_Lake_class
Képek
Források: Wikipédia, Google