Történeti háttér és gyártás
A GCR Class 5A egy brit gőzmozdony, amelyet a Great Central Railway (GCR) számára terveztek. A típust 1906-ban fejlesztették ki, és a Sir Sam Fay vasúti főfelügyelő irányítása alatt álló GCR számára készült. A mozdonyokat azért építették, hogy kielégítsék a nagyobb sebességű és nagyobb teljesítményű vonatok iránti igényt, különösen az elővárosi közlekedésben. A gyártás az angliai Gorton Works üzemben zajlott, amely a GCR saját gyártóbázisa volt. A GCR megrendelésére összesen 10 darab ilyen mozdony készült.
Technikai jellemzők
A GCR Class 5A gőzmozdony egy 4-6-0 tengelyelrendezésű mozdony, ami azt jelenti, hogy négy kis átmérőjű vezetőkerekével és hat nagyméretű hajtott kerekével rendelkezik. A mozdony gőzüzemű, hajtását magasnyomású gőzhengerek biztosítják. A maximális sebessége függött a gőznyomástól és a vontatott szerelvénytől, de általában 80 km/h körüli sebességet érhetett el. A mozdony méretei közé tartozik a kb. 14 méteres hossz és a 4,3 méteres magasság. A mozdonyok célja az volt, hogy nehéz teher- és személyvonatokat is képesek legyenek vontatni, különösen a fővonalak mentén.
Szolgálati történelem
A GCR Class 5A mozdonyokat elsősorban a brit vasúthálózaton használták. A GCR egyik fővonalán közlekedtek, ahol elővárosi és hosszú távú személyszállítást egyaránt végeztek. Az 1920-as évek végére a mozdonyok technikai szempontból kezdtek elavulni, és fokozatosan visszavonták őket a forgalomból, ahogy a modernebb dízel- és elektromos típusok elterjedtek. A legtöbb példányt az 1930-as évekig kivonták a szolgálatból, és selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon a GCR Class 5A mozdonyok közül egy sem maradt fenn napjainkig. Így nem találhatóak meg múzeumokban, és nosztalgiavonatokban sem vesznek részt. A típus tehát nem tekinthető meg semmilyen közgyűjteményben vagy kiállításon napjainkban.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a GCR Class 5A mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, rajongói és történészi körökben továbbra is érdeklődnek irántuk. A modellezők között is népszerűek, több modellvasúti gyártó készítette el a GCR Class 5A méretarányos változatait, ami lehetővé teszi a történelem szerelmeseinek, hogy otthoni környezetben élvezhessék ezek megjelenését. Az ilyen modellek gyakran a brit vasúttörténelem egy-egy jelentős korszakát idézik fel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Gyártási év | 1906 |
Példányszám | 10 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google