G&SWR 45 Class 2-2-2 gőzmozdony

A G&SWR 45 Class 2-2-2 gőzmozdony a 19. század közepén szolgált Skócia vasútvonalain, jellegzetes formatervezésével és teljesítményével kiemelkedve a korabeli közlekedési innovációk között.

Történeti háttér és gyártás

A G&SWR 45 Class 2-2-2 gőzmozdonyok 1865-ben készültek, a korabeli vasúti közlekedés igényeire szabva. A mozdonyok a Glasgow and South Western Railway (G&SWR) megrendelésére készültek, azzal a céllal, hogy hatékonyabbá tegyék a vasúti forgalmat Skócia déli részén. A mozdonyokat Patrick Stirling tervezte, aki egy neves mérnökként ismert ebben az időszakban. A gyártási folyamat elsősorban a Kilmarnock városában található Neilson and Company üzemében zajlott. Pontos darabszám nem áll rendelkezésünkre, azonban a típust a G&SWR elsősorban személyszállítási célokra használta.

Technikai jellemzők

A G&SWR 45 Class 2-2-2 mozdony gőzhajtású volt, a 2-2-2 elrendezés pedig a tengelykonfigurációjára utal, ahol az elöl és hátul található egy-egy pár kisebb vezetőkerekek között egy nagyobb hajtott kerékpár helyezkedett el. A mozdonyok építésénél nagy hangsúlyt fektettek a sebességre és a hatékonyságra, bár konkrét teljesítményi adatok nem állnak rendelkezésre. Egyéb felszereltségek – mint például az utasok számára kialakított kényelem – nem voltak hangsúlyosak, mivel a mozdonyok elsősorban a vonatok vontatására szolgáltak.

Szolgálati történelem

A G&SWR 45 Class 2-2-2 mozdonyok főként Skóciában, a Glasgow és a dél-nyugati régió között közlekedtek. Az itt tapasztalható terepviszonyok és az ipari környezet miatt fontos szerepet játszottak a vasúti közlekedésben. Bár a konkrét szolgálati idejük és a kivonásuk időpontja nem ismert, a gőzmozdonyok általában a 19. század végéig, a gőzmozdonyok korszakának vége felé még aktívan szolgáltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármelyik G&SWR 45 Class 2-2-2 mozdony megmaradt volna, illetve hogy bármelyik múzeumban kiállításra került-e. Jellemzően ezek a mozdonyok a korabeli selejtezési gyakorlat miatt nem maradtak fenn.

Érdekességek és kulturális hatás

A G&SWR 45 Class 2-2-2 mozdonyról nem áll rendelkezésre információ kulturális megjelenésekről vagy érdekességekről. Modellvasúti körökben sem tűnik úgy, hogy jelentősen elterjedt volna.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Információ forrása: Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google