G&SWR 141 Class gőzmozdony

A G&SWR 141 Class gőzmozdony a 19. század végén szolgálta a skót vasutakat, kiemelkedve teljesítményével és megbízhatóságával a vasúti szállítás történetében.

Történeti háttér és gyártás

A G&SWR 141 Class gőzmozdonyokat a 19. század második felében fejlesztették ki, válaszul a fokozódó igényekre a vasúti szállításban. E mozdonyok gyártása 1866-ban kezdődött, amikor Robert Sinclair, a London and North Western Railway (LNWR) főmérnöke tervezte meg őket. A G&SWR, vagyis a Glasgow and South Western Railway számára készültek ezek a mozdonyok, amely a 19. században Skócia egyik meghatározó vasúttársasága volt.

Technikai jellemzők

A G&SWR 141 Class gőzmozdonyok műszaki jellemzői a korabeli technológia színvonalának megfelelően kerültek kialakításra. Ezek a mozdonyok 2-2-2 kerékképlettel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy két vezető, két hajtó és két futókerék alkotta a szerkezetet. A fő meghajtást gőz biztosította, ami abban az időben szokványos volt. A mozdonyok jellemzően egyszerű és masszív kialakításúak voltak, lehetővé téve számukra a megbízható működést a skót vasútvonalakon.

Szolgálati történelem

A G&SWR 141 Class mozdonyokat elsősorban Skóciában használták, a Glasgow and South Western Railway vonalain. Főként személyszállítási feladatokat láttak el, részben a korabeli városi közlekedés fejlesztéseként. A mozdonyok megbízhatósága miatt hosszú ideig szolgálták a vasúttársaságot, azonban az új technológiák megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A pontos kivonásuk ideje nem ismert, de valószínűleg a 20. század elején történt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon nincs információ arról, hogy bármelyik G&SWR 141 Class mozdony megőrzésre került volna. Ennek hiányában nem találhatók meg múzeumokban sem, és nem vesznek részt nosztalgiavonatokban.

Érdekességek és kulturális hatás

A G&SWR 141 Class mozdonyok, mint a korai vasúti technológia képviselői, hozzájárultak a skót vasúthálózat fejlődéséhez. Míg a mozdonyok közvetlenül nem váltak kulturális ikonokká, hozzájárultak a vasúti közlekedés népszerűsítéséhez és az ipari forradalom eredményeihez. Modellvasúti körökben nem ismertek, és beceneveik vagy köznyelvi elnevezéseik sem maradtak fenn.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 2-2-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/G&SWR_141_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google