NBR J class gőzmozdony

Az NBR J class gőzmozdony a skót North British Railway számára készült a 20. század elején, és nevét megbízhatóságának és teljesítményének köszönhette.

Történeti háttér és gyártás

Az NBR J osztályú gőzmozdonyt az Északkeleti Vasúttársaság (North British Railway, NBR) készítette 1909-ben, a skót vasúti közlekedés igényeinek kielégítésére. A mozdonyt Matthew Holmes tervezte, és a Cowlairs-i mozdonygyárban gyártották. A J osztályt az NBR részére fejlesztették ki, kifejezetten személyszállító vonatok vontatására, a meglévő flotta megerősítése céljából.

A gyártás során összesen 23 darab készült ebből a típusból. Az NBR volt a fő megrendelő, a mozdonyok mindvégig Skóciában szolgáltak.

Technikai jellemzők

Az NBR J osztályú mozdonyok gőzhajtásúak, ami a 20. század elején még elterjedt technológia volt. A mozdonyokat 4-4-0 tengelyelrendezéssel tervezték, ami azt jelenti, hogy négy vezető és négy hajtott tengelyük volt. Az ilyen elrendezésű mozdonyok kiváló stabilitást és vonóerőt biztosítottak, ami különösen hasznos volt a gyors személyvonatok számára.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Vezérlés: Kézi

Szolgálati történelem

Az NBR J osztályú mozdonyok főként Skóciában szolgáltak, ahol az NBR vonalain közlekedtek. Ezeket a gőzmozdonyokat személyszállító vonatok vontatására használták, és hosszú ideig megbízható szolgálatot teljesítettek. A vonatokat a skót tájak nehéz terepviszonyai között is hatékonyan tudták üzemeltetni.

A mozdonyokat az 1923-as brit vasúti összevonások után a London and North Eastern Railway (LNER) is tovább használta. A forgalomból való kivonásuk az 1930-as évek végén kezdődött meg, a technológiai fejlődés és a dízelvontatók megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NBR J osztályú mozdonyból sajnos nem maradt fenn működőképes példány. Az összes darabot selejtezték az idő során, így múzeumokban sem található belőlük kiállított modell.

Érdekességek és kulturális hatás

A J osztályú mozdonyok a skót vasúti közlekedés fontos részét képezték, és bár nem maradtak fenn példányok, a történetük iránti érdeklődés továbbra is fennáll a vasútbarátok körében. Modellvasúti formában is ritkán találkozni lehet velük, de az NBR J osztály nem a legismertebb típus, így a modellezők körében kisebb népszerűségnek örvend.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

NBR J osztály a Wikipedia-n

Képek

Források: Wikipédia, Google