Történeti háttér és gyártás
Az NBR J osztályú gőzmozdonyt az Északkeleti Vasúttársaság (North British Railway, NBR) készítette 1909-ben, a skót vasúti közlekedés igényeinek kielégítésére. A mozdonyt Matthew Holmes tervezte, és a Cowlairs-i mozdonygyárban gyártották. A J osztályt az NBR részére fejlesztették ki, kifejezetten személyszállító vonatok vontatására, a meglévő flotta megerősítése céljából.
A gyártás során összesen 23 darab készült ebből a típusból. Az NBR volt a fő megrendelő, a mozdonyok mindvégig Skóciában szolgáltak.
Technikai jellemzők
Az NBR J osztályú mozdonyok gőzhajtásúak, ami a 20. század elején még elterjedt technológia volt. A mozdonyokat 4-4-0 tengelyelrendezéssel tervezték, ami azt jelenti, hogy négy vezető és négy hajtott tengelyük volt. Az ilyen elrendezésű mozdonyok kiváló stabilitást és vonóerőt biztosítottak, ami különösen hasznos volt a gyors személyvonatok számára.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 4-4-0
- Vezérlés: Kézi
Szolgálati történelem
Az NBR J osztályú mozdonyok főként Skóciában szolgáltak, ahol az NBR vonalain közlekedtek. Ezeket a gőzmozdonyokat személyszállító vonatok vontatására használták, és hosszú ideig megbízható szolgálatot teljesítettek. A vonatokat a skót tájak nehéz terepviszonyai között is hatékonyan tudták üzemeltetni.
A mozdonyokat az 1923-as brit vasúti összevonások után a London and North Eastern Railway (LNER) is tovább használta. A forgalomból való kivonásuk az 1930-as évek végén kezdődött meg, a technológiai fejlődés és a dízelvontatók megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NBR J osztályú mozdonyból sajnos nem maradt fenn működőképes példány. Az összes darabot selejtezték az idő során, így múzeumokban sem található belőlük kiállított modell.
Érdekességek és kulturális hatás
A J osztályú mozdonyok a skót vasúti közlekedés fontos részét képezték, és bár nem maradtak fenn példányok, a történetük iránti érdeklődés továbbra is fennáll a vasútbarátok körében. Modellvasúti formában is ritkán találkozni lehet velük, de az NBR J osztály nem a legismertebb típus, így a modellezők körében kisebb népszerűségnek örvend.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google