GER Class G69 gőzmozdony

A GER Class G69 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott az angol vasúthálózat fejlődésében, kiemelkedő teljesítményével és innovatív technikai megoldásaival.

Történeti háttér és gyártás

A GER Class G69 gőzmozdonyt a Nagy Keleti Vasút (Great Eastern Railway, GER) számára fejlesztették ki. A mozdonyokat 1911-ben gyártották, hogy megfeleljenek a bővülő vasúti hálózat igényeinek. A mozdonyok tervezése James Holden nevéhez fűződik, aki a GER főmérnöke volt. A GER Class G69 sorozatot a GER Stratford-i műhelyeiben építették, London közelében.

  • Gyártó: Nagy Keleti Vasút
  • Gyártási helyszín: Stratford műhely, London
  • Gyártási év: 1911

Technikai jellemzők

A GER Class G69 egy 4-4-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet személyszállító feladatokra szántak. A gőzmozdonyok működési elve a gőznyomáson alapul, amely meghajtja a dugattyúkat, ezáltal forgásba hozva a kerekeket. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 85 km/h volt, ami megfelelő teljesítményt biztosított az akkori vasúti közlekedés követelményeinek.

  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Maximális sebesség: 85 km/h

Szolgálati történelem

A GER Class G69 mozdonyokat főként a GER hálózatán használták személyszállító vonatok vontatására. A mozdonyok megbízhatóan szolgáltak a GER kötelékében, amíg az 1923-as brit vasút nemzeti egyesítés során a London & North Eastern Railway (LNER) vette át őket. Az átállás után az LNER keretében továbbra is aktív szolgálatot teljesítettek, azonban a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs arról információ, hogy a GER Class G69 bármely példánya megőrzésre került volna, vagy múzeumban kiállítanák. Az ilyen típusú mozdonyokból sajnos egyetlen darab sem maradt fenn az utókor számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A GER Class G69 gőzmozdonyok nemcsak a vasúti közlekedésben játszottak fontos szerepet, hanem a vasúttörténeti kutatások és modellvasúti kiállítások kedvelt témái is voltak. Bár eredeti példányok nem maradtak fenn, a vasúttörténeti társaságok számos alkalommal megemlékeznek ezekről a mozdonyokról. Modellvasúti gyártók néhány méretarányos változatot is készítettek róluk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés: 4-4-0
Maximális sebesség: 85 km/h

Hivatkozások

GER Class G69 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google