Történeti háttér és gyártás
Az LNWR Prince of Wales Class gőzmozdonyokat a London and North Western Railway (LNWR) fejlesztette ki, hogy kielégítse az egyre növekvő utasforgalmi igényt a 20. század elején. A mozdonysorozat első példányait 1911-ben gyártották a Crewe-i Üzemben, amely a kor egyik vezető mozdonygyártó központja volt az Egyesült Királyságban. Ezt a mozdonytípust George Whale főmérnök vezetésével tervezték, és azzal a céllal, hogy fokozzák a gyorsvonatok hatékonyságát és sebességét az LNWR hálózatán. A gyártási időszak egészen 1921-ig tartott, és több mint 200 darabot készítettek belőle.
Technikai jellemzők
Az LNWR Prince of Wales Class gőzmozdonyok jellemzői között szerepelt a 4-6-0 tengelyelrendezés, ami azt jelentette, hogy négy vezető, hat meghajtó és nulla futó tengelye volt. A mozdonyokat gőzhajtású rendszerrel szerelték fel, mely lehetővé tette az akár 120 km/h-s maximális sebesség elérését. Teljesítményük mintegy 1.100 lóerő volt, ami akkoriban a nagysebességű vasúti közlekedés egyik csúcsát jelentette. A mozdony hossza körülbelül 20 méter volt, amely jelentős méretű járműnek számított abban az időszakban.
Szolgálati történelem
A Prince of Wales Class gőzmozdonyokat az Egyesült Királyság területén használták, különösen a London és a vidéki nagyobb városok közötti gyorsvonati szolgáltatásokban. A mozdonyokat jelentős hatékonysággal és megbízhatósággal üzemeltették, és elismertek voltak teljesítményükről. A típus fokozatosan került kivonásra a forgalomból a 20. század közepén, amikor a vasúti társaságok áttértek a modernebb dízel- és villamosmozdonyokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon, a Prince of Wales Class gőzmozdonyokból nem maradt fenn egyetlen működőképes példány sem. A mozdonysorozat többségét selejtezték, és sajnos egyetlen példánya sem található meg a mai múzeumokban. Egyes modellvasúti gyártók azonban megőrizték a mozdony emlékét, és méretarányos modelleket készítettek a rajongók számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prince of Wales Class mozdonyok a brit vasúttörténelem ikonikus részei közé tartoznak, és számos történet és anekdota fűződik hozzájuk. Noha a mozdonyok fizikailag már nem léteznek, a modellvasúti gyártók, mint például a Hornby, a mai napig készítenek róluk másolatokat, így a mozdony megszállottjai otthonaikban újraéleszthetik a történelmi hangulatot. A mozdonyok gyakran megjelennek vasúttörténeti könyvekben és kiadványokban, ahol a viktoriánus és Edward-kori vasút áhítatos hívei emlékeznek meg róla.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1911 |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Teljesítmény | 1.100 lóerő |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hossz | 20 méter |
Hivatkozások
LNWR Prince of Wales Class Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google