Történeti háttér és gyártás
A London and South Western Railway (LSWR) T14 osztályú gőzmozdonyai az Egyesült Királyság vasúti történetének egy jelentős korszakából származnak. Ezeket a mozdonyokat Dugald Drummond tervezte, és az első példány 1911-ben gördült ki a gyártósorról. A T14 osztályú mozdonyokat a vasúttársaság nagysebességű személyvonatainak húzására tervezték. A mozdonyok gyártása az LSWR Eastleigh-i műhelyeiben történt, és összesen 10 darab készült belőlük.
Technikai jellemzők
A T14 osztály a gőzmeghajtású mozdonyok közé tartozott, és a kor technikai színvonalához képest kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Az alábbiakban a T14 műszaki adatait részletezzük:
– Hajtásrendszer: Gőz
– Tengelyelrendezés: 4-6-0
– Maximális sebesség: Kb. 130 km/h
– Hossz: Pontos adat nem elérhető
– Magasság: Pontos adat nem elérhető
– Tengelytáv: Pontos adat nem elérhető
– Futómű: Pontos adat nem elérhető
– Fékrendszer: Pontos adat nem elérhető
– Vezérlés: Kézi
– Egyéb felszereltség: Pontos adat nem elérhető
Szolgálati történelem
A T14 osztályú mozdonyokat elsősorban a London and South Western Railway fővonalain használták, főként nagysebességű személyvonatok továbbítására. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatóságukról és teljesítményükről voltak ismertek. A T14 sorozat tagjai az 1950-es évek elejéig voltak aktív szolgálatban, amikor a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok elterjedése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Kivonásuk után több mozdonyt selejteztek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos, a T14 osztályú mozdonyok egyike sem maradt fenn az utókor számára. Nincsenek megőrzött példányok múzeumban vagy más helyen, így működőképes állapotban sincsenek bemutatva egyetlen nosztalgiavonaton sem.
Érdekességek és kulturális hatás
A T14 osztály különösen a vasúti modellezők körében szerzett népszerűséget, köszönhetően annak a korabeli dizájnnak, amelyet számos modellező cég újraalkotott méretarányos modellként. A „Paddlebox” becenevet viselő sorozat a jellegzetes, hajókat idéző szélvédőpaneleiről is ismert. Modellvasúti készletek formájában a vasútrajongók körében máig kedvelt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google