LB&SCR K class gőzmozdony

Az LB&SCR K class gőzmozdony a 20. század elején jelentős fejlesztést hozott a brit vasúti közlekedésben, kiemelkedő erejével és megbízhatóságával vált híressé.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR K osztályú gőzmozdonyokat a London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) számára fejlesztették ki 1913-ban. A mozdonyokat Lawson Billinton tervezte, aki az LB&SCR műszaki főfelügyelőjeként dolgozott. A K osztályú mozdonyokat az elővárosi forgalom igényeinek kielégítésére készítették, a korábbi, kevésbé hatékony típusokat váltva.

A Dubs and Company nevű vállalat volt felelős a gyártásért, amely Glasgow-ban, Skóciában működött. Az összesen 17 példány 1913 és 1914 között készült el.

Technikai jellemzők

Az LB&SCR K osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, 4-4-0 tengelyelrendezéssel. Ezek a mozdonyok nagy gőznyomással működtek, amely 200 psi nyomást jelentett. A mozdonyok maximum 110 km/h sebesség elérésére voltak képesek.

  • Hossz: 17,74 méter
  • Magasság: 4,11 méter
  • Tengelytáv: 10,87 méter

A fékrendszer vákuumfékes megoldással működött, ami abban az időben elterjedt volt a brit vasutaknál. A mozdonyok tűzfészek területe 19,6 négyzetméter volt, ami biztosította a megfelelő teljesítményt az elővárosi vonatok húzásához.

Szolgálati történelem

A K osztályú mozdonyokat elsősorban az LB&SCR vonalain használták, különösen London környékén, ahol a sűrű, elővárosi forgalom igényelte az erős és megbízható mozdonyokat. Az 1923-as brit vasúti egyesítés után a Southern Railway működtette őket, ahol továbbra is fontos szerepet kaptak a rövidebb távolságú személyszállító vonatoknál.

Bár a mozdonyok megbízhatóan teljesítettek, az 1950-es évekre a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatos bevezetése miatt elkezdték őket kivonni a forgalomból. Az utolsó K osztályú mozdonyt 1962-ben selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyetlen megőrzött példány sem maradt fenn az LB&SCR K osztályú mozdonyokból. A teljes flotta leselejtezésre került az 1960-as években, így egyik sem élte túl a modernizációs hullámot.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LB&SCR K osztályú mozdonyok nem maradtak fenn, modellvasúti formában népszerűek az Egyesült Királyságban. Számos gyártó készítette el a mozdony méretarányos modelljeit, amelyek kedveltek a vasútrajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Hossz 17,74 méter
Magasság 4,11 méter
Tengelytáv 10,87 méter
Gőznyomás 200 psi
Maximális sebesség 110 km/h

Hivatkozások

LB&SCR K Class gőzmozdony a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google