GWR 4700 Class gőzmozdony

A GWR 4700 Class gőzmozdony a Nagy-Britannia egyik legnagyobb és legerősebb áruszállító mozdonya volt, lenyűgöző teljesítményével elősegítve a vasúti áruszállítás fejlődését a 20. században.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 4700 Class gőzmozdonyokat a Great Western Railway (GWR) fejlesztette ki, a George Jackson Churchward vezetésével. A mozdonyok gyártását a közelmúltban bekövetkezett világháború nyomán visszaesett szénszállítás igénye hívta életre. Célja az volt, hogy egy erős, de hatékony tehervonati mozdonyt hozzanak létre, amely képes nagy sebességgel nagy terheket mozgatni.

Gyártási év: 1919
Gyártási helyszín: Swindon Works, Anglia
Gyártott példányszám: 9
Megrendelők: Great Western Railway

Technikai jellemzők

A GWR 4700 Class mozdonyok a gőzmozdonyok közé tartoznak, és a Churchward-féle fejlesztések csúcspontját jelentették a GWR számára. Az alábbiakban a mozdony technikai jellemzőit részletezem:

Hajtásrendszer: Gőz
Tengelyelrendezés: 2-8-0
Maximális sebesség: Körülbelül 95 km/h
Teljesítmény: Jelentős, különösen nagy teherszállítási kapacitással bírt
Méret: Nagy test, amely hosszabb szolgálati utakra is alkalmas volt
Futómű: Nagy stabilitást biztosított a nagy tengelytáv és a robosztus szerkezet
Fékrendszer: Légfékrendszerrel felszerelt

Szolgálati történelem

A GWR 4700 Class a brit vonalakon szolgált, elsősorban tehervonati feladatok ellátására. A mozdonyokat a hálózat különböző részein használták, beleértve a nagy távolságú teherszállítást is, ahol erőteljes teljesítményük különösen előnyös volt. A mozdonyok az 1940-es évek végére, illetve az 1950-es évek elejére kezdtek el kiöregedni, amikor is a GWR elkezdte leszerelni őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg sajnos nincs megőrzött működőképes példány a GWR 4700 Class mozdonyokból. Azonban folyamatosan vannak erőfeszítések a típustípusok újjáépítésére vonatkozóan, különösen a vasúti történelem iránt érdeklődők között.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR 4700 Class a vasúti modellezés világában is népszerű témává vált, több modellt is kiadtak az évtizedek során különböző méretarányokban. Az ilyen modellek a vasúti modellező közösség figyelmét is felkeltik. Az eredeti mozdonyok erőteljes megjelenése, valamint a GWR színeinek alkalmazása miatt különleges helyet foglaltak el az iparágban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-0
Maximális sebesség Körülbelül 95 km/h
Tengelytáv
Fékrendszer Légfékrendszer

Hivatkozások

GWR 4700 Class Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google